Kako da pametno izaberete odličan domen

od strane | Svet domena

Ako izlog nije dobar, neće niko zaviriti ni u radnju – parafraza poznate narodne poslovice može sasvim sigurno da se primeni i na domen za vaš sajt.

Nemojte da vas lažu da naziv domena nije važan. Iako svakako nije jedini ni najvažniji faktor u razvoju vašeg biznisa (bilo da je u pitanju offline ili online posao, velika kompanija ili lični blog), ime domena je verovatno prvi susret vašeg čitaoca, klijenta, kupca sa vašim sajtom ili brendom.

I važno je da bude dobar. Najbolji što može biti.

Bez obzira koji metod odabira domena koristite, važno je da on bude „lepljiv za uši“ da ga ljudi pamte, da ih odmah asocira na ono čime se vi bavite i da je lako čitljiv.

Idealno bi bilo da birate domen dok je vaša ideja o firmi, poslu, blogu, startap projektu tek u povoju, kako bi mogli da planirate kompletno brendiranje i da ime koje bude odabrano za domen bude usklađeno sa ostalim brendiranjem (jer danas je sve manja šansa da ćete pronaći slobodan domen za reč koja vam je potrebna).

Kada birate domen, nije loše da razmislite i o pratećim nalozima na društvenim mrežama – meni se pre nekoliko godina desila tipična početnička greška – registrovala sam domen maminsvet.net, napravila sajt, a tek onda shvatila da jedan veliki proizvođač pelena ima FB stranu identičnog imena kao moj sajt! Došli su pre mene, zauzeli ime i ja tu više ništa nisam mogla da uradim.

Dobro odabran domen može da vam pomogne u razvoju brenda. Ako bi grubo podelili vaše opcije, domen može biti vaše ime, ime vaše kompanije, ime nekog proizvoda ili projekta, ili ime vezano za „nišu“ kojom se bavite.

Saveti za izbor domena

Bez obzira na metodu za koju se odlučite, ovi saveti će vam pomoći da pametno izaberete odličan domen za vaš sajt:

  • Nek bude lak za pamćenje. Kratko ime koje se lako pamti, pomoći će da ljudi lakše zapamte, prenesu i kažu drugima za postojanje sajta. U mnogim istraživanjima ovo se navodi kao važan deo direktnog saobraćaja na sajtu – kada ljudi direktno ukucaju ime vašeg sajta, a ne dolaze na njega preko pretraživača ili društvenih mreža.
  • Neka bude lak za pisanje. Vlasnicima Fiverra dojadio je više što ljudi pogrešno kucaju ime sajta, pa su kupili i Fiver domen 🙂
  • Neka ime domena bude kratko. Ili što kraće. Iako je minimum tri slova (negde čak i dva), upućeni kažu da je najboje da domen bude dug između pet i 15 slova. Ako se ono što ste odabrali ne uklapa u te okvire ili domen nije slobodan, onda posložite onako kako može, trudeći se da „potrošite“ što manje slova. Ali imajte na umu da je dovoljno kratak naziv nekada „jači“ argument od brenda ili dobre ključne reči.
  • Bežite od sličnosti sa konkurencijom. Bez obzira da li je konkurencija jača od vas ili ne, ni vama ni njima ne odgovara da vas pomešaju. S druge strane, ljudi nekada „maznu“ sjajne domene pre drugih, stavljajući „šapu“ na čitavu jednu nišu – na primer pekar.rs, zdravlje.rs i slično.
  • Izbegavajte crtice. Ako je ime koje ste planirali da registrujete zauzeto, neko će pribeći crticama, pa umesto na primer majice.rs ili prodajamajica.rs uzeti prodaja-majica.rs. Poigrajte se rečima, pa je možda bolje da registrujete ako je slobodno kupimajicu.rs, uzmimajicu.me, majicezasve.rs, nego domen sa crtom.
  • Izbegavajte brendirana imena. To je kao da zavlačite ruku u tuđu teglu sa medom. Na primer, bloger Miloš Petrović je imao problem zbog domena FacebookSrbija.rs i na kraju ga je morao preimenovati da ne bi narušio brendname kompanije Facebook.
  • Ključne reči su važne, ali ne i presudne. Dobro je da domen sadrži ključnu reč, ali to nije uvek izvodljivo. Mnogi kao sasvim dobru alternativu SEO (search engine optimization) predlažu HEO (human eye optimization). Domeni su za ljude, ne za mašine, gledajte da domen bude lak, lako pamtljiv, što kraći, lak za kucanje, bez „teških“ znakova. Ako tu možete da ugurate ključnu reč, odlično, ako ne, nikom ništa.
  • Koristite alate za pretragu ključnih reči.  Na internetu postoji veliki broj besplatnih alata za proveru kvaliteta ključnih reči prilikom biranja domena, pa je preporučljivo da obavezno isprobate bar neke od njih: većina pronalazi različite vama pogodne kombinacije ključnih reči važnih za vaš sajt, tj. domen, a ima i nekih koje čak izmišljaju lepa, zvučna imena, od kojih možete da gradite svoj brend.

Stručnjaci koji se bave hostingom i domenima preporučuju pre konačne kupovine takozvanu radio proveru domena – sve je o.k. sa imenom domena ako su male šanse da pogrešno čujete ili otkucate ime domena nakon što ga čujete na radiju.

Koju ekstenziju da odaberem?

 Za dobar domen nije nevažno koju ekstenziju on sadrži na kraju imena. Nekada samo ekstenzija pravi razliku između “običnih” domena vrednih 10 dolara i onih domena vrednih kao zlato, od 70.000 dolara.  Top level domeni (TDL) su svakako najbolji izbor, ali je tu sve češće teško naći domen koji nije zauzet (na one od jedne kratke reči možete da zaboravite slobodno).

Koju ekstenziju za domen odabrati

Na globalnom nivou .com domen je neprikosnoven, i iako se on preporučuje za projekte koji su namenjeni pre svega globanom tržištu, dosta sajtova sa našeg govornog područja ima registrovan .com domen. Uz njega, čime god se bavili na ovim prostorima naš .rs domen je neophodan. Osim rs kod nas možete uzeti i manje atraktivne .in.rs (za fizička lica) i .co.rs (za pravna lica), a za edukativne ustanove tu je .edu.rs.

Jako je zanimljivo koristiti marketinški potencijal ekstenzija domena koje imaju neke zemlje poput Crne Gore (me), i Švedske (se). Oni su na našem jeziku mogu sjajno iskoristiti – povedi.me, pročitaj.me, pokreni.se, digitalizuj.me su samo neki od primera sjajne upotrebe ekstenzija u duhu našeg jezika. Ali, nekada „jako“ ime domena može da nadomesti ekstenziju i da se veoma dobro izbrendira. Primer za to je sajt putovanja.info.

Saveti za izbor domena Osigurajte se

  • Kupite paralelno nekoliko najčešćih (i za vaš posao najvažnijih domena). Kada kupujete domen, poželjno je da se osigurate tako što ćete zakupiti i druge najčešće ekstenzije – na primer ako kupujete .com, uzmite i .net, i/ili rs. Već smo pisali kako da izvršite parkiranje domena u cPanelu. Ovo je obavezno za velike brendove i firme, institucije i slično kako se ne bi desilo da neko drugi uzme taj domen i napravi vam silne probleme. Nešto slično je iskusila poznata domaća blogerka Tanja Vehovac, sa svojim blogom mooshema.com, koja je ušla u sukob sa proizvođačem mušema . Njihov sukob se odvijao i oko prava na ime FB strane.
  • Pazite se igre reči. Ako je skopljen od više reči domen može da zvuči kako ne treba ili da asocira na nešto sasvim drugo. Na primer, vlasnici domena www.whorepresents.com, www.expertsexchange.com, www.penisland.com www.powergenitalia.com sasvim sigurno nisu imali na umu fraze koje se mogu iščitati iz imena domena.
  • Zakupite domen na više godina. Ako ste krenuli u bilo kakvu iole ozbiljnu poslovnu priču, domen će vam sasvim sigurno trebati u narednim godinama. Zakupom za više godina odjednom, verovatno ćete platiti manje, ali i izbeći mogućnost da zaboravite na obnovu domena. Videli smo mnogo primera kako i „velike“ firme budu offline neki period jer su – zaboravili da produže domen. To se desilo Hotmailu pre nekoliko godina, a kod nas nedavno kompaniji AirSerbia.
  • Lično domen brendiranje nije uvek najbolji izbor. Ako ste Koka kola, ili Pampers, ili Honda, onda je brend domen logičan izbor. A ako pravite lični blog? Dosta osoba koja je na neki način profesionalno povezana sa internetom za svoje sajtove i blogove uzima imeprezime.com, ili ime.com, ili čak nick.com. Iako ovakav izbor domena utiče na prepoznatjivost i brendiranje bloga/sajta/proizvoda, nekada zna i da bude ćorsokak. Kris Brogan je jednom naveo da se kaje što nije svoj sajt nazvao nekako drugačije, pa makar i „neverovatni majmun“ jer bi tako imao šansu da ga veoma dobro proda. Ovako, kome treba sajt sa ličnim imenom? Činjenica je da vaš sajt uvek može da izraste u nešto veoma veliko i važno, a ako ga nazovete ličnim imenom i tako brendirate, time minimizujete šanse da ga jednom prodate.
PRIJAVITE SE ODMAH ZA NAJNOVIJE TEKSTOVE SA NAŠEG BLOGA!

Oznake (tagovi):

1 Komentar

  1. Milos

    Koje su to alatke za pretragu ključnih reči i koji su to web sajtovi koji izmisljaju lepa i zvucna imena za nas domen?

    hvala…P.S. Pohvale za sajt. Veoma zanimljiv i poucan.

    Odgovori

Povratna veza/Povratni ping

  1. WordPress: Планови за покретање првог блога - Ivan Blagojevic - […] Како да паметно одаберете одличан домен од Ангелине Радуловић […]
  2. Kako da kupim hosting, domen za manje od 40 eura godišnje? - […] složiti da je za početak na internetu najbolje odmah obezbediti kvalitetan hosting za veb sajt, prepoznatljiv domen i krenuti…

Leave a Reply

Kategorije

Adriahost razglednica

Ćirilica na internetu

cPanel za početnike

Hosting sajta (50)

Interesantno

Internet zarada

Iskustva Adriahost

Izrada sajta

Obaveštenje

Photoshop uputstva

SEO i Marketing sajta

Serveri i VPS

Škrabalica

SMS Marketing

Svet domena

WordPress za početnike

Besplatan email kurs i novosti sa bloga

Prijavite se na našu email listu
Ime i prezime *
Email adresa *
Dobijaćete obaveštenje o novostima na blogu i kurs web poslovanja i marketinga u 9 lekcija.

Pratite Adriahost:

Najpopularniji tekstovi

Pridružite se našem jatu