SEO eksperimenti koji će vam pomoći da bolje razumete pretraživače

SEO eksperimenti

Google trenutno ne deli sa drugima plan unutrašnjeg načina funkcionisanja njegovih algoritama od kojih zavise pozicije sajtova na pretraživaču. Treba znati da postoji oko 200 faktora koji imaju uticaj na rangiranje sajtova i najveći deo njih obavijen je velom tajne.

Posao optimizacije sajtova za Google vremenom ne postaje lakši jer postoji mnogo SEO mitova koji se dodatno gomilaju. Pravi poduhvat je razdvojiti mitove od realnosti i prihvatiti se pravih rešenja. U današnjem tekstu opisaćemo nekoliko SEO eksperimenata koji vam mogu pomoći u tome.

Industrija je to shvatila pogrešno. Mobilgeddon je velika stvar

Mobilegeddon je nezvanično ime dato googleovom mobile-friendly-update -u  koji je stupio na snagu  21.aprila 2015.

Ovo ažuriranje trebalo je uzdigne sve mobile-friendly sajtove dok bi svi sajtovi koji nisu optimizovani za mobilne uređaje trebalo da potonu u rezultatima pretrage. Mnogi su tvrdili da će ovo biti daleko katastrofalnije od Google Pinguin i Panda ažuriranja.

Mesecima pre toga webmasteri su se trudili da što pre prilagode svoje sajtove i dovedu ih u red. Najveća panika stvorena je kada su mnogi videli da njihovi sajtovi ne prolaze Google mobile friendly test.

Šta se dogodilo 21.aprila 2015? Da li su milioni sajtova potonuli u ambis zato što nisu optimizovani za mobilne telefone?

Ako je za verovati ovom izveštaju , izgleda da se ništa naročito nije desilo.

Moz cast

Naravno, vrhunac aktivnosti u ovom pogledu bio je najveći 22.aprila po MozCast-u, ali promene u rangiranju nisu bile bi blizu očekivanom rezultatu.

Mnogi eksperti, Search Engine Roundtable poll, potvrdili su da su rezultati manje-više nepromenjeni.

mobilegeddon rezultati glasanja

Da li je to tačno?

Eric Enge i Stone Temple Consulting tim:

Mobilegeddon studija rangiranja

Na dan 17.aprila (pre mobilegeddon-a) Stone Temple izlazi u prvih 10 rezultata za 15.235 upita pretrage. U istoj pretrazi 18.maja (posle Mobilegeddon-a) izvršen je identičan upit. Zabeležena je pozicija bez obzira da li su URL-ovi označeni kao mobile-friendly pred Googleom ili ne.

Evo rezultata:

mobile friendly non mobile friendly

Non-mobile friendly veb-stranice su izgubile rangiranje dramatično. Tačnije, približno 50% svih non-mobile friendly stranica pale su u SERP-u(engl. search engine result pages).

Mobile-friendly stranice su dobile na rangiranju.

Vidimo da podaci koje su Eric i njegov tima sakupili u njihovom Mobilegeddon testu očigledno govore drugačije od onoga što su videli svi drugi.

Gde su ostali pogrešili?

Problem je verovatno u tome što je update algoritma usporio pa se nije moglo lako prepoznati da li je ili nije došlo do značajnih pomaka. Takođe, desio se i quality update koji je zakomplikovao efekat Mobilegeddon-a kada je rangiranje u pitanju.

Hajde da izvedemo tri ključne tačke koje se tiču Mobilegeddon-a:

  • U pitanju je bitna stvar, nećemo ga zanemarivati, definitivno
  • Ako se prepoznajete u “nećemo još uvek na mobilnu verziju”, šta čekate?
  • Ako niste sigurni da je vaš sajt uopšte mobile-friendly uradite test prilagođenosti mobilnim uređajima.

Link Echoes: kako becklinkovi rade čak i kada se uklone

Link Echoes(prev. Link ehoi) ili Link Ghosts (prev. Link duhovi) je model identifikovan prvi put od strane Martina Panajotova(engl. Martin Panayotov) i Majk Kinga (engl. Mike King) iz iPullRank-a.

Martin Panajotov

Ideja je da Google nastavlja da prati linkove i uzima u obzir njhovu vrednost čak i kada su linkovi uklonjeni.

Ako je ovo tačno, da li sajt čije rangiranje napreduje nakon dodavanja linka nastavlja da napreduje i kada je link uklonjen?

Zanimljiv eksperiment priredio je Moz-ov tim koji je u nekoliko serija testirao efekat bogatih anchor tekst linkova na rangiranje u pretrazi. Međutim, dobijeni su krajnje neočekivani rezultati.

Link Echo efekat

Eksperiment je obuhvatio dva sajta, sajt A i sajt B.

Pre testa sajtovi su se rangirali za istu ključnu reč:

  • sajt A: pozicija 31
  • sajt B: pozicija 11

Tokom testa, linkovi su dodati na 22 stranice različitih sajtova koji će voditi do sajt A i sajta B. Oba sajta dobijaju po 22 linka što je donelo boljitak u rangiranju:

  • sajt A se pomerio sa pozicije 31 na poziciju 1 (+30 pozicija)
  • sajt B se pomerio sa 11.pozicije na 5.poziciju (+6 pozicija)

Ukratko, oba veb sajta su poboljšala rangiranje značajno nakon dodavanja linkova. Pitanje je, šta bi se  desilo kada bi ti linkovi sada bili uklonjeni?

Odgovor: Skoro ništa se ne bi dogodilo. Tačnije, evo šta se dogodilo:

  • Sajt A je ostao na poziciji 1.
  • Sajt B je pao za jedno mesto i došao do pozicije 6 (-1).

Izgleda je da je ideja tačna i da eksperiment to dokazuje. Vrednost postignuta dobrim linkovanjem nastavlja da traje čak i kada su linkovi uklonjeni. Može se postaviti pitanje da li je u pitanju možda izolovani slučaj po pitanju ova dva sajta, ali evo šta kaže Rand Fishkin:

“This effect of these link tests, remaining in place long after the link had been removed, happened in every single link test we ran, of which I counted eight where I feel highly confident that there were no confounding variables, feeling really good that we followed a process kind of just like this. The links pointed, the ranking rose. The links disappeared, the ranking stayed high.”

Prevedeno:

“Efekat testiranja linkova, ostaje nepromenjen dugo nakon što su linkovi uklonjeni, događa se sa svakim linkom koji smo testirali, od kojih sam izbrojao osam gde gde sam bio siguran po pitanju toga da se varijable nisu mešale i osećam se veoma dobro što smo pratili proces kao što je ovaj. Linkovi su upućivali, a rangiranje je raslo. Linkovi su nestali, rangiranje je ostalo nepromenjeno.”

Postoji nekoliko lekcija koje se mogu naučiti iz ovoga, ali izvešćemo dve ključne tačke:

  • Kvalitetni linkovi zlata vrede. Kao stabilna investicija, backlinkovi će nastaviti da vam pružaju dobar povraćaj. Eho koji ostaje će vam pružati boljitak čak i kada njenov izvor nestane.
  • Vrednost likova traje neko vreme, ali obratite pažnju i dobro se preračunajte pre nego što se bacite u sticanje linkova jer vreme uticaja može da bude od nekoliko meseci pa do par godina. Postoje linkovi koji vam neće doneti pozitivno rangiranje.

Možete se rangirati i sa dupliranim sadržajima. To funkcioniše čak i kada su u pitanju konkurentne ključne reči

Krenimo sa teorijom. Kada na internetu postoje dva identična dokumenta, Google je pokupiti onaj sa boljim (višim) rangiranjem i koristiti ga u rezultatima pretrage. Ono što još radi je da prosleđuje sve linkove iz duplikata prema glavnom dokumentu (onaj odabrani).

otimanje sadrzaja

Zašto to radi?

Ukoliko ne postoji valjani razlog za postojanje dva identična dokumenta, samo jedan vredi da postoji. To znači da ako kreirate jedinstveni autorski sadržaj (koji privlači kvalitetne linkove i deljenja) treba da izađete na vrh. Google će držati vašu verziju tog sadržaja indeksiranom i ciljaće  sve linkove iz duplikata prema vašem sajtu.

Loša vest (za dobre momke) je da ovo nije uvek slučaj.

Povremeno, veliki autoritativni sajtovi preotimaju manje vebsajtove u rezultatima pretrage čak i kada ti veliki sajtovi kopiraju sadržaj, odnosno, kada oni nisu originalni autori.

Evo šta je Dan Petrović iz Dejan SEO testirao u popularnom SERP hijack eksperimentu:

Koristio je četiri odvojene veb-stranice kako bi utvrdio da li se sadržaj može preoteti iz rezultata pretrage i kopirati na bolje rangiranu stranicu koja treba da zameni originalni sadržaj u SERPu.

Šta se desilo pri tome:

  • u sva četiri testa bolje rangirana stranica postavljena je u višem rangu u odnosu na originalnu
  • u tri od četiri slučaja originalna stranica uklonjena je iz SERP-a.

Možemo li da sprečimo da sadržaji budu preoteti?

Ne postoji garancija da se ovakav scenario, gde vaši sadržaji mogu biti preoteti i da vas čak potuku u rangiranju, ne dogodi, ali Dan je ponudio sledeće mere:

  1. dodajte rel=”canonical” oznaku vašim sadržajima koristeći http:// tekst
  2. linkujte ka vašim stranicama na vašem sajtu
  3. dodajte Google Authorship markup
  4. proverite duplikate koristeći Copyscape.

Broj jedan nije vrhovna pozicija

U ovom testu, Eric Enge i njenov tim u Stone Temple Consulting-u postavili su merenje promene u prikazivanju Bogatih Odgovora (engl. Rich Answers) u rezultatima pretrage.

Bogati odgovori su odgovori u samoj pretrazi koji odgovaraju na vaš upit čak i bez ulaska na veb-sajt. Postoji mnogo varijacija ovih odgovora kao što je sledeći:

Google bogati odgovori

Još varijacija i odgovora koje možete dobiti istražiti ovde: Google Rich Answers.

Rich Answers studija koju je sproveo Stone Temple Consulting

U decembru 2014. godine analizirano je 855.243 upita. Od ukupnog broja merenja prikazano je 22.6% bogatih odgovora.

Kasnije, u julu 2015. godine, analiziran je isti broj upita. Tada je (sedam meseci kasnije) procenat bogatih odgovora porastao na 31.2%

Google Rich answers

Stone Temple Consulting je u ovoj studiji merio tačno 855.243 upita dok su poređenja ovih podataka iz različitog perioda veoma striktna i tačna.

Rich Answers su nešto što treba da donese određenja poboljšanja u pogledu samog pregleda rezultata pretraga i definitivno nešto čemu treba da se teži kada je razvoj i praćenje Googleove mašinerije u pitanju.

Promena pregleda u rezultatima pretrage

Kada su rezultati pretrage prikazani kao linkovi na stranici prilično je jasno da će vlasnici sajtova uraditi sve kako bi dospeli do vrha. Pravilo je jasno – što bliže vrhu to se više klikova može dobiti.

Po ovoj studiji koju je sproveo Erez Barak iz Optify-a u 2011. godini, sajtovi koji se nalaze na vrhu dobijaju 37% posto ukupnog broja klikova.

U 2014. godini Eric Petrescu je u svom istraživanju pokazao da sajtovi na prvom mestu generišu duplo više klikova od sajtova na drugom.

Analiza bogatih odgovora

Međutim, sa razvojem Bogatih odgovora sve se menja. Sajtovi koji se u organskoj pretrazi nalaze na prvom mestu bivaju gurnuti dole i dolazi do pada broja klikova. Koliko to ima uticaj na click-through-rate rezultate još uvek se ne zna i nije sprovedena ni jedna studija niti istraživanje.

Kako iskoristiti bogate odgovore u svoju korist?

Bogati odgovori zamišljeni su za pretrage bazirane na pitanjima. Najbolji put ka tome može se postići tako što se se obezbediti odgovori. Evo nekoliko saveta:

  • Identifikujte prosto pitanje – budite sigurni da je pitanje tematsko. Da to proverite možete koristiti alat kao što je nTopic.
  • Obezbedite direktan odgovor – pobrinite se da je odgovor kratak i jasan i koristan kako ljudima tako i pretraživačima.
  • Neka bude vredno čitanja – potrudite se oko odgovora i pobrinite se da vredi. Skidanje sa Wikipedie vas neće daleko odvesti.
  • Lako za pronalaženje – neka ljudima i pretraživačima bude lako da pronađu ove odgovore. Iskoristite društvene mreže i sajtove prijatelja koji će podeliti vaše sadržaje.

HTTPS može da ošteti rangiranje vašeg sajta

Google je po pitanju ovoga nastupio uz dozu pretnje “Učinite vaš sajt sigurnim ili …”. Ta poruka se provukla onda kada je Google odlučio da HTTPS postane signal koji je pomoći pri rangiranju sajtova, pisali smo o tome ovde: Zašto je Google odlučio da HTTPS postane rangirajući faktor?

Osnovna ideja izgleda ovako:

Sajtovi koji koriste HTTPS su sigurniji. Google želi da ljudi koji koriste pretragu budu sigurni kada odu na neki sajt koji su u pretrazi dobili. Sajtovi koji koriste HTTPS treba da dobiju bolje rangiranje.

Problem leži u tome što izgleda da sajtovi nisu dobili bolje rangiranje.

HTTPS studija je pratila rangiranje preko 50.000 ključnih reči u pretrazi u 218.000 domena. Rangiranje je praćeno tokom vremena i posebno se beležilo koji URL u SERPu je promenio HTTP u HTTPS.

Od 218.000 domena koji su praćeni samo je 630(0,3%) primenilo ovaj sertifikat. Sajtovi koji su prešli na HTTPS su malo izgubili na rangiranju, a zatim i dobili taman toliko da se vrate na početnu vrednost. Gotovo da se ništa nije promenilo.

Linkujte se sa drugim sajtovima da biste podigli rangiranje

Tokom vremena očvrsnula je ideja da linkovanje ka drugim sajtovima može da naruši autoritet sajta. Čak se i Google oglasio povodom toga i konačno rekao da ta praksa može da bude čak i korisna.

Zašto su SEO stručnjaci protiv outbound linkova?

Smatra se da što je više odlazećih likova to se rangiranje osipa. Hajde vidimo da li je to tačno.

Shai Aharony i Reboot tim sproveli su eksperiment u kom je obuhvaćeno 10 vebsajtova sa sličnom stukturom domena. Svaki taj sajt sadrži tekstove od 300 reči koji su optimizovani za reč “phylandocic”.

Pretraga na Googleu dala je nula rezultata pri pretraživanju ove reči (“phylandocic”).

Philadonicnic

Da bi testirali efekat odlazećih linkova, tri linka su dodata na 5 od 10 sajtova. Ta tri linka upućivala su na pouzdane sajtove:

  • Oxford University
  • Genome Research Institute
  • Cambridge University

Jednom kada je Google indeksirao sadržaje, stigli su i rezultati:

results-phylandocic

Stvar postaje potpuno jasna. Pobrinite se samo da svaki put kada napišete neki tekst postavite i linkove koji vode do sajtova sa sličnom tematikom i koji mogu pomoći u daljem širenju iste priče.

Negativni SEO – Kako možete (ali nećete i nemojte) upropastiti rangiranje konkurencije

Negativni SEO je moguć i tu ne nema dodatnih pitanja. 2003. godine Google je promenio stav iz “da ne postoji nešto što konkurencija može da uradi” kako bi umanjila vaše rangiranje:

Ne postoji nesto sto konkurencija moze da uradi

u “ne postoji skoro ništa što konkurencija može da uradi”…

Skoro nista sto konkurencija moze da uradi

Ako je Google zabrinut oko male stvari to u većini slučajeva znači da ta mala stvar uopšte nije mala. Pravo pitanje je da li može da se uradi nešto na temu negativnog SEO-a, a na štetu konkurencije?

Eksperimenti negativnog SEO-a

Tasty Placement sproveo je eksperiment gde veliki broj spam linkova upućuje na njihovu metu Pool-Cleaning-Houston.com. U pitanju je skoro kreirani sajt koji se dobro rangira za tražene reči “pool cleaning houston” i slične pretrage. Ukupno 52 ključe reči praćene su tokom eksperimenta.

Link Spam

Tasty Placement kupio je veliki broj linkova po niskoj ceni, oko 45.000 linkova za komentare, anchor tekst “Pool Cleaning Houston” koštali su $15, 7000 double-tiered forum linkova profila sa anchor tekstom “Pool Cleaning Houston” koštalo je $5 i sidebar blog linkovi, oko 4000 ukupno, sa anchor tekstom “Pool Cleaning Houston” koštalo je $20.

Dakle, sve ukupno $40.

Šta se desilo?

Komentarski linkovi nisu imali efekta na rangiranje sajta.

Sedam dana kasnije postavljeni su forumski linkovi što je dovelo do, verovali ili ne, porasta rangiranja sa 3. na 2. mesto u rangiranju. To nije bilo očekivano.

Nakon sedam dana postavljeni su sidebar linkovi na blogovima što je rezultiralo gotovo trenutnim padom u rangiranju. Pored glavnih ključnih reči, još 26 su izgubile na rangiranju u velikoj meri.

Izgleda je da je prilično lako poljuljati rangiranje konkurencije i to za jako malu svotu uloženog novca.

Zaključak

Deo oko negativnog SEO-a nije nešto čime bismo trebali da se bavimo, ali je bitno napomenuti ga da bismo počeli da razumeo problematiku i funkcionisanje pretraživačke mašine. Na isti način vredi pomenuti i sve ostale primere navedene u tekstu. Ništa nije onako kako deluje na prvi pogled i kako je opisano u teorij. Mnogo toga zavisi od istraživanja, prakse i posmatranja konkretnih rezultata i ukoliko želite ozbiljno da uronite u svet SEO-a dobro se pripremite.

PRIJAVITE SE ODMAH ZA NAJNOVIJE TEKSTOVE SA NAŠEG BLOGA!

 

Tags: , , ,

Nema komentara.

Pošalji komentar