Svi će se složiti da je upotrebljivost važan aspekt Web dizajna. Bilo da radite na portfolio sajtu, online prodavnici ili Web aplikaciji, kreiranje stranica tako da budu prijatne i jednostavne za upotrebu od strane vaših korisnika je ključ svega. Mnoge studije su tokom godina sprovedene na temu Web i interfejs dizajna, a otkrića koja smo dobili nam mogu u mnogome pomoći da unapredimo naš rad. Evo 10 korisnih otkrića i uputstava za upotrebljivost koja vam mogu pomoći da omogučite korisniku bolji doživljaj na vašem sajtu.
1. Naslov forma je najbolje postaviti iznad polja
Studija sajta UX matters pokazala je da je najbolja pozicija labele u formi iznad polja koje objašnjava. Na većini formi labele su smeštene levo od polja. Iako ovo izgleda dobro, ovo nije layout koji je najlakši za korišćenje. Zašto? Zato što su forme generalno vertikalno orijentisane; npr. korisnici popunjavaju formu od vrha ka dnu. S obzirom da korisnici popunjavaju formu idući na dole mnogo je lakše naći polje koje je ispod naslova nego polje koje se nalazi desno od istog.
Smeštanje labela na levu stranu takođe dovodi do još jednog problema: Da li ravnate labelu na levu ili desnu stranu? Ravnanje labele na levo čini formu preglednijom, ali je teško povezati koja labela se odnosi na koje polje. Ravnanje desno radi suprotno, forma je manje pregledna, ali bolje povezuje te elemente. Labele iznad polja su najbolje rešenje u oba slučaja. Studije takođe pokazuju da labele ne bi trebalo da budu boldovane, mada to je još uvek predmet dalje rasprave.
2. Korisnici se fokusiraju na lica
Ljudi instinktivno primete lica drugih ljudi kada ona uđu u vidokrug. Na Web stranama nastojimo da se fokusiramo na lica i oči ljudi, što marketerima daje dobru tehniku za privlačenje pažnje. Ali naša privučenost licem ili očima čoveka je samo početak, ispostavlja se da se naša pažnja preusmerava u pravcu u kojem gleda osoba na slici.
Evo jedne studije koja se bavila aspetkom lica i koliko ono privlači korisnike. Korisnik će biti privučen licem, ali primetićete da je pažnja u većoj meri dodata sadržaju onda kada lice gleda u tom smeru tj. u smeru sadržaja koji treba da bude primećen.
3. Kvalitet dizajna je indikator kredibiliteta
Različite studije su sprovedene kako bi se saznalo šta tačno utiče na ljudsku percepciju kredibiliteta jednog Web sajta.
Jedan interesantan zaključak ovih studija je da ljudi zapravo procenjuju knjigu po njenim koricama tj. u našem slučaj web sajt po njegovom dizajnu. Elementi kao što su layout, konzistentnost, tipografija, boja i stil utiču na to kako posetilac vidi vaš sajt i kakvu sliku projektujete. Vaš sajt ne treba samo da projektuje dobru sliku, već i onu koja je prava za vašeg posetioca.
Drugi faktori koji utiču na kredibilitet su: kvalitet sadržaja, količina grešaka, učestalost update-a, lakoća upotrebe i pouzdanost autora.
4. Većina korisnika NE skroluje
Studija koju sproveo Jakob Nielsen na temu koliko ljudi skroluju na web sajtu (Prioritizing Web Usability) otkrila je da samo 23% ljudi skroluje pri svojoj prvoj poseti web sajtu. Drugim rečima 77% posetilaca neće skrolovati, oni će samo pogledati sadržaj koji je vidljiv na stranici bez skrolovanja. Pored toga, procenat korisnika koji skroluju se smanjuje sa svakom sledećom posetom, pa tako imamo samo 16% njih koji skroluju pri drugoj poseti sajtu. Ovaj podatak je jako bitan i govori o tome koliko je važno da one podatke koji su ključni stavite na istaknutu poziciju, ovo je naročito bitno za landing page.
Ovo ne znači da treba sve da strpate na gornju polovinu strane već da treba taj prostor da iskoristite najpametnije moguće. Trpanje sadržaja na jedno mesto će učiniti da je isti nedostupan, jer kada korisnik vidi gomilu informacija neće znati odakle da počne.
Ovo je najvažnije za home page, gde će najveći broj novih korisnika doći. Dakle postavite sledeće neophodne elemente:
- Ime sajta
- Šta korisnik dobija od korišćenja istog
- Navigaciju ka glavnom delu sajta koja je relevantna za korisnika
Međutim navike korisnika se menjaju vremenom. Studije koje su najnovije pokazuju da korisnici u nekim slučajevima hoće da skroluju ka dnu strane. Čak se pokazalo da im više odgovara da skroluju nego paginacija. Jednom dobrom delu korisnika nije najvažniji sadržaj a gornjem delu strane. Tako da je dobro stranicu podeliti u sekcije koje će biti lako uočljive i odvojene međusobno sa dosta belog prostora.
5. Plava je najbolja boja za linkove
Davanje sajtu jedinstven dizajn je odlično, ali kada govorimo o upotrebljivosti, raditi ono što svi ostali rade je uvek najbolje. Pratite konvencije, jer kada korisnik dođe na nov sajt prvo mesto gde će ražiti neki element je upravo ono mesto na kojem je video isti taj element, ali na većini drugih sajtova. Ovo je poznato kao korisnički paterni. Ljudi očekuju da određeni elementi budu isti, kao što je boja linkova, lokacija logoa sajta, ponašanje navigacije uz pomoć tagova itd.
Koje boje trebaju da budu vaši linkovi? U razmatranje prvo dolazi kontrast: linkovi trebaju da budu tamni ili svetli dovoljno da budu u kontrastu sa bojom pozadine. Drugo linkovi treba da budu izuzeti od boje ostatka teksta tj. bez crnih linkova sa crnim tekstom. I konačno istraživanja pokazuju da, ako vam je korisnost na prvom mestu, plava boja za linkove je najbolja. Default boja za linkove u browseru je plava, pa je s toga ljudi i očekuju. Staviti link u dugoj boji nije ni u kom slučaju problem, ali može da utiče na brzinu kojom će korisnik da ih pronađe na stranici.
6. Idealno polje za pretragu je široko 27 karaktera
Koja je idealna širina polja za pretragu? Da li tako nešto postoji? Po ispitivanjima koja su sprovedena ispostavilo se da je većina polja za pretragu previše kratka. Problem sa kratkim poljem je u tome što iako će Vam biti dozvoljeno da kucate dugačak upit samo jedan njegov deo će biti vidljiv u datom trenutku, pa je teško da pregledate šta ste otkucali ili da editujete upit.
Studija je pokazala da je prosečna širina polja za pretragu 18 karaktera. Isto tako se pokazalo da je 27% upita bilo predugačko da bi stalo u takvo polje. Proširenje polja za pretragu na 27 karaktera bi moglo da opsluži 90% upita. Zapamtite, širinu možete podesiti i pomoću em-ova, ne samo uz pomoć pixela i pointa. Jedan em je širina i dužina jednog slova „m“ bez obzira o kojem se fontu ili sajtu radi. S toga koristite ovu meru kako biste odredili širinu polja na 27 karaktera.
Uopšteno govoreći bolje je imati duže polje za pretragu nego prekratko. Ovo uputstvo je zaista jednostavno, ali na nesreću jako često se zaobilazi. Takođe malo padding-a može dosta da doprinese izgledu.
7. Beo prostor čini da je sajt jasniji
Većina dizajnera zna vrednost belog prostora tj. praznog prostora između paragrafa, slika, dugmića u drugih elemenata na strani. Beo prostor daje elementima na strani mogućnost „da dišu“. Takođe možemo grupisati elemente zajedno tako što ćemo smanjiti međusobni beo prostor, a povećati beo prostor između grupe i ostalih elemenata na strani. Ovo je važno zbog pokazivanja veze između elemenata, kao i zbog određivanja hijerarhije elemenata na jednoj Web strani.
Linova studija sprovedena 2004-te godina je pokazala da dobra upotreba belog prostora u paragrafu kao i u levoj i desnoj margini može da poboljša rezonovanje za 20%. Čitaocu je lakše da se fokusira na sadržaj sa lepim razmakom.
Beo prostor ne mora da poboljša performance sajta, ali će u svakom slučaju uticati na korisnikov doživljaj i užitak dok je na sajtu.
8. Efikasno korisničko testiranje ne mora da bude obimno
Studija Jakoba Nielsena o idealnom broju korisnika koje treba uključiti u testiranje upotrebljivosti je pokazala da test sa samo 5 korisnika može da otkrije 85% problema koje imate na sajtu. Rešenje će biti podjedanko ako u testiranje uključite 15 ljudi.
Najveći problemi su obično otkriveni od strane prva dva korisnika, a preostali testeri potvrde navode prvih i pronađu manje probleme. Samo dva korisnika bi pronašla polovinu problema na sajtu. Ovo znači da testiranje ne mora da bude veliko ili preskupo da bi imalo dobre rezultate. Najveći dobitak se ostvaruje prelaskom sa 0 test korisnika na jednog tako da se nemojte plašiti da idete na malu količinu. Bilo kakvo testiranje je bolje od nikakvog.
9. Informativne strane sa proizvodima će vam pomoći da se izdvojite
Ako vaš Web sajt ima strane sa proizvodima, ljudi koji kupuju online će sigurno da ih pregledaju. Mnogim stranama sa proizvodima nedostaju neophodne informacije, čak i za posetioce koji rade brzi pregled strane. Ovo je jako ozbiljan problem, jer informacija o proizvodu pomaže ljudima da donesu odluku o kupovini. Istraživanja pokazuju da loša informacija o proizvodu dovodi do 8% problema pri korišćenju i 10% gubitka korisnika (npr. korisnik digne ruke od svega i napusti sajt).
Omogućite korisnicima da dobiju detaljne informacije o proizvodu, ali ne dozvolite sebi da upadnete u zamku bombardovanja korisnika sa prevelikim brojem informacija. Učinite informaciju laku za „svariti“. Napravite stranu da bude pregledna sa dovoljno manjih segmenata teksta. Dodajte dosta slika proizvoda jer jedna slika je bolja i od 1000 reči, a ako već više volite reči od slika onda koristite jezik koji je razumljiv svima. Ne koristite žargon koji je nerazumljiv vašim kupcima.
10. Većina korisnika je slepo za advertising
Nakon obilnih istraživanja pokazalo se da je većina korisnika slepo za ad banere. Ako traže neku konkretnu informaciju na strani ili su preokupirani sadržajem neće im odvući pažnju reklama sa strane.
Rezultat ove pojave je ne samo da će korisnik da ignoriše reklamu već će ignorisati i sve što liči na reklamu. Neka jako stilizovana navigacija može da liči na reklamu, budite oprezni sa ovim.
Drugačije rečeno, ad koji liči na sadržaj će navesti korisnika da pogleda i klikne. Ovo može da dovede do povećanja zarade na osnovu reklama, ali sa druge strane možete se suočiti sa gubitkom poverenja korisnika jer su umesto sadržaja dobili sajt koji se reklamira. Pre nego što odete ovom stazom razmislite dobro: kratkoročna zarada ili dugoročno poverenje vaših korisnika?
Veoma korisno.
Hvala vam, ovo mi je veoma pomoglo.