Šta kada Google roboti dođu po svoje?
Nemojte sada, odmah na početku, biti zaplašeni naslovom koji obično sluti na dosadu koju nude programerski tekstovi na ovu temu. Obično su kao takvi preopterećeni količinom programiranja, kodova i detalja za koje ne želite da znate danas kada pokrećete svoj veb biznis. Lako je zar ne? Uplatite hosting, domen, naša ekipa preseli vaš postojeći sajt ili instalira novu WordPress platformu koja čeka samo na vašu inspiraciju da bude pretvorena u rodno mesto čitljivih i sa ukusom stvorenih sadržaja.
Ovaj tekst, takođe, predstavlja uvod u sledeći koji će za razliku od današnjeg raspolagati većim brojem “opipljivih” i konkretnih radnji koje morate preduzeti da bi vaš sajt bio optimizovan uz pomoć uputstva primerenog čak i početnicima u nauci zvanoj SEO.
Donekle teži deo, samo dok se ne “uhodate”, dolazi sa prvim saznanjem o nečemu što se zove SEO– optimizacijom za pretraživačke mašine. WordPress, srećom, nosi mnogo prijateljskog kada je pretraživačka mašinerija u pitanju pa već odmah možete predahnuti i udahnuti dovoljno da pređete na sledeći nivo. Naravno, jasno vam je da mi uskačemo u pomoć upravo ovim tekstom, svim pisanjem i bazom znanja koja ne prestaje da se bogati potpomognuta vašim iskustvima.
Nikada nemojte zaboraviti da vam naša Adria Host Baza znanja uvek stoji na raspolaganju.
Šta je to SEO?
Proste engleske reči Search Engine Optimization zadaju prilično složene glavobolje ako pravila vezana za njih shvatite pogrešno ili, ne daj Bože, zloupotrebite! Želite da čitate dalje o ovome? Zaboravite na prevare, rupe u zakonu, nešto što se zove Black Hat SEO, trikove i uzdizanje preko noći! Takve stvari ne postoje u stvarnom životu i među ljudima koji bi radije da napreduju koristeći svoje znanje i trud. Ono što ne smete da zaboravite je da Google pretraga može biti vaš najbolji i najverniji prijatelj na vebu, ali pod uslovom da se ispostavi da govorite istim jezikom.
SEO ili optimizacija prema pretraživačkim mašinama je jezik koji Google očekuje da pronađe na vašem sajtu dok ga prelistava i očitava. Optimizacija je način sporazumevanja. To je radnja koju vi preduzimate uticajem na sam kod vašeg sajta čineći ga prijateljski nastrojenim prema “robotima”, lako čitljivim i transparentim u delovima koje Google traži i ocenjuje.
Prvi pokušaji da uskladite SEO
Najveći problem nastaje kada krenete da guglate u potrazi za SEO rešenjima i podešavanjima. Jedan za drugim svaki rezultat ukazuje taman toliko da shvatate da je najbolje da angažujete skupog stručnjaka koji će vam taj posao obaviti i postaviti vas na samu početnu stranu pretraživača. Ali naravno, rešili ste da posao obavite sami i pitate se gde početi. Ubrzo shvatate da tamo gde prestaje potreba za plaćanjem rešenja, počinje gomila kodova i redova koje treba oduzeti, dodati ili prekrojiti. Za to vreme, naravno, vaša inspiracija ne trpi dugme Pause. Znam to samo zato što sam i ja sve to prošao na početku, traganje, pisanje i brisanje, hiljade rezultata i “dobrih” saveta na koje možete potrošiti sate, dok ne saznate da je postavka koju pokušavate da “prokljuvite” zastarela već nekoliko godina. Morate znati da je SEO moda koja se menja svakoga dana i to pred vašim očima. Zašto? Kako? Ko utiče? Čitajte dalje →
Šta pretraživači traže od vas?
Roboti pretraživači pretražuju vaš sajt i tragaju za jasno određenim stavkama na osnovu kojih ocenjuju i kasnije rangiraju vaše veb mesto, sajt, blog. Oni traže iskrenost, verodostojnost i relevantnost sadržaja. Jednostavno rečeno, ono što je sasvim dovoljno za početnički nivo, traže da pišete najavljeno u naslovu sajta, stranice, teksta. Traže sadržaje koji se odnose na naslove, traže jednostavnost, sročenost i sređenost. Bilo je slučajeva da su ljudi koristili često tražene reči da bi privukli posetioce na sadržaj koji nije srodan sa traženim rečima. Ako neko dođe do vašeg sajta tražeći ćaskanje, golotinju ili zabavu, a pronađe da se vi bavite prodajom očišćenih pilića, moram vam reći da neće biti srećan. Ni Google neće biti srećan, jer je primetio da nekoliko hiljada posetilaca dolazi na vaš sajt tražeći jedno, a napušta ga u roku od jedne sekunde kada vide da su našli mini veb farmu.
Na šta obratiti pažnju kada je WordPress SEO plan u pitanju?
1. Opšti SEO pregled
Ovde spada uvid u kompletno stanje našeg veb mesta, naših radnji i posledica. Generalno bi se to svelo na sledeće:
- Kako nas pretraživači rangiraju
- Istraživanje naše pozicije na tržištu i usklađivanje
- Istraživanje ponašanja korisnika koji pretragom dolaze(ili odlaze) do našeg sajta
2. Pretraživanje novih ideja za ključne reči koje ljudi koriste u pretragama
Obratite pažnju da to nisu obične “ključne reči” ili “reči pretrage”, već su to reči koje ljudi koriste da bi pronašli ono što žele. Jasno vam je da vi upravo nudite ono što ljudi žele i pretragom nalaze kod vas. Sve što treba je da upotrebite prave ključne reči koje će potrošače dovesti do vas. Evo šta vam može pomoći u tome:
- Google trendovi (veb alatka) vam omogućavaju da lako pratite aktuelne trendove. Kako Google formira trendove? -Prosto. Trendovi su zasnovani na interesovanjima ljudi. Ako milioni ljudi danas kuca reči “Kip slobode” to znači da oni formiraju trend ili modu ali i da se nešto dešava sa Kipom Slobode. Sama forma ovog alata-sajta je prosta. Možete birati određenu zemlju za koju vršite istraživanje, kao i godine. Postoji i opcija za pretplatu kojom dobijate obaveštenja o kretanju trendova. Na isti način možete se pretplatiti na određene reči pretrage koje vas zanimaju i dobijaćete obaveštenja o “stanju” zadate reči.
- Google oglasi poseduju odličnu alatku koja vam olakšava istraživanje ključnih reči u alatu pod nazivom Planer ključnih reči. Zašto? -Google nudi i mogućnost oglašavanja i to su oglasi koje viđemo često u pretragama ili koje čak i vi imate već na svom sajtu. Da bi vi što bolje iskoristili moć pretrage Google vam i nudi alat kojim istražujete tržište pre nego što se oglasite kod njih uz pomoć reči koje smatrate ključnim za vaš proizvod koji nudite. Ali kakve to veze ima sa našim sajtom? -Ima, jer isti alat (Planer ključnih reči) možete iskoristiti da istražite tržište i ključne reči koje ćete koristiti na sajtu baz obaveze da se i oglasite kod Google-a. Uputstvo za Planer ključnih reči.
3. Struktura veb sajta
Sama struktura sajta ima veliki uticaj na rangiranje koje će Google sprovesti. Struktura je jasna ako je zamislite kao linkove koji ukazuju na sadržaje na samom vašem sajtu. Struktura se sastoji i od linkova koji vode sa vašeg sajta ukazujući na spoljne sadržaje. Evo kako to izgleda na lošem primeru neorganizovanog sajta:
Isti šablon, ali drugačiji pravac vidi se kod dobro organizovanog sajta koji će dobiti bolje ocene od Google-a i biti dobro rangiran:
4. HTML elementi
Jako važnu ulogu igraju i bitni HTML elementi:
- Title Tag – Naslovna oznaka, najvažniji element. Poželjno je da bude jedinstven (unikat na vebu). Mnogo govori ali ne spamuje.
- Meta Description – metaopis, takođe bitan element. Dobro je da bude jedinstven.
- H1 – naslov najvećeg prioriteta, ne koristiti više od jednog po stranici. Nikako ga ne koristiti za isticanje i stil teksta. Iskoristiti sve prednosti “najglasnijeg” naslova na stranici u SEO svrhe.
- H2 – naslov manjeg prioriteta od prethodnog. Često ume da napravi “buku” na stranici kada je osluškivanje SEO-a u pitanju. Ne preterivati u količini.
- Boldovanje, H3 naslovi, italic tekst, linkovi…
5. Vidljivost veb sajta
Da bi sajt bio upotrebljiv i pravilno učitan od strane pretraživača potrebno je još da budete dobro vidljivi onda kada pretraživači gledaju u vašem pravcu. Evo šta je još potrebno za dobru vidljivost:
- Sitemaps – protokom koji omogućava održavaocu (vama) da ispravno informiše pretraživačke mašine o URL-ovima na sajtu. Sitemap je XML datoteka koja čini listu svim URL-ova na veb mestu. Mnoge dodatne i korisne informacije se mogu priključiti ovim URL-ovima: kada je poslednji put ažuriran, koliko često se menja i u kakvim je odnosima sa strukturom sajta. U drugom, praktičnom, delu ovog članka videćete kako da lako i automatski napravite ovu mapu uz pomoć dodatka.
- Google Webmaster Tools – je alatka napravljena za održavaoce sajta. Omogućava lako praćenje stanja indeksiranja koje Google sprovodi nad našim sajtom. Pored toga pomaže u sveukupnoj optimizaciji veb mesta. Da bi vas Google indeksirao (očitavao vaš sajt).
Možda minimum programerskih sposobnosti
Zaista jesam rekao da se ovde nećete nagledati programiranja niti će biti zahtevano od vas da se učite tome. Ipak, postoji neki minimum koji sam vam predstavio u gornjim redovima koji ćete za početak, makar površno morati da razumete. WordPress ima dobru karakteristiku koja se ogleda u udobnosti dodataka pomoću kojih se od sajta može napraviti kvalitetno veb mesto. Naravno, uslovi su uvek prisutni kao i u vezi sa bilo čim što se do sada radili. Osnovni uslov u našem poslu o kome pričamo ovde je sporazumevanje sa Google-om. Kao i u svakodnevnom životu, i na vebu morate raditi na komunikaciji. Bilo da je u pitanju ona nevidljiva koja se odvija sa pretraživačkim robotima, ili ona jasna i definisana koju iznosite direktno pred oči vaših posetilaca, prisutnost komunikacije je nezaobilazna.
Upravo udobnost WordPress-ovih dodataka pomoći će nam da zadovoljimo obe ove konverzacije kroz priključak pod nazivom WordPress SEO by Yoast – dodatak za laku i brzu optimizaciju sajtova na WordPress platformama. Više o tome u narednom tekstu.
Bas sam krenuo redom da primenim ove savete na svoj sajt, kad ono ne razumem stavku 3. Struktura veb sajta.
Ja npr imam Home stranicu koja ima uvodne tekstove drugih stranica i veze ka njima. Koliko vidim, Google to gleda kao na neorganizovan sajt i daje mu lose ocece.
Jel moze neko dodatno objasnjenje kako ispravno organizovati sajt?
Home stranica i inače služi da nam prikazuje i ističe sadržaje koje pišemo i postavljamo. Ona je jedan dobar način da skrenemo pažnju na sveže radove ili dodatno istaknemo starije koji mogu ostati “zatrpani” ukoliko ih ne reklamiramo. Problem nastaje kada vaša home stranica prikazuje linkove drugih sajtova, tj. postane raskrsnica i putokaz ka sadržajima van vašeg sajta. Dobro organizovan i sproveden plan za razvoj sajta zahteva da drugi sajtovi ukazuju na vas. Bolje je kada 10 sajtova ukazuje na vas, nego kada vi ukazujete na 10 njih.
Google naravno ne sprovodi ovo napamet, čak šta više pitanje je logike, jer ako mnogi ukazuju na vas očigledno je da imate šta i pokazati. 🙂
Sad je jasno. Mislim da imam dva-tri linka ka drugim sajtovima. Jel ok da to ostane ili da ih skinem? A vremenom ce valjda (prijateljski sajtovi) da stave link ka mom sajtu. 🙂
Možete ostaviti te linkove. Bitno je da se dva-tri ne pretvore u desetine. Ono što je takođe važno je da su teme sajtova do kojih ti linkovi vode srodne sa vašom temom veb mesta. Primera radi, ako pišete o zaradi na internetu nemojte povezivati svoj sajt sa blogovima koji govore o zaradi van interneta.
U suštini, gledajte da stvar učinite prostom. Time nećete olakšati samo sebi, već i čitaocima, ali i Google-u. Dakle, link koji vi postavite neka vodi do srodnih tema-blogova. Link do vašeg sajta neka takođe postavljaju ljudi koji obrađuju temu koju vi možete da dopunite ili je posmatrate na drugi način – omogućite raznolikost, izbegnite dupliranje. Ako vi napišete tekst Kako instalirati WordPress, nemojte linkom ukazati na još jedan takav koji je napisao vaš prijatelj. Ako ako je vaš prijatelj napisao članak Podešavanje WordPress nakon instalacije, biće korisno ukazati na njega. Birajte online prijatelje i ne sakupljajte ih samo radi broja. 🙂
Korisne informacije, znate li nesto na temu tagova – i da li su u 2019. tagovi nesto sto treba izbeci za SEO ili? Zbog duplicate content-a
Pozdrav, na koje tačno tagove mislite? …title, description, canonical, alt… pretpostavljamo da mislite na description tagove, pa ćemo tako i odgovoriti. Google jednostavno zadržava pravo da nešto učita ili ne učita i uzme u obzir. Ako imate dobar, interesantan, lepo sređeni content, Google sigurno neće preskočiti vaš sajt čak i kada bi smatrao da su tagovi suvišni.