Упркос томе што је сјајан и широко прихваћен као платформа за блог и као одличан CMS није тајна да је Вордпрес поприлично алав када је у питању заузеће процеса, меморије и осталих аспеката на серверу. Ово високо заузеће меморије ускоро постане приметно када ваш лог добије пристојан број посетилаца. Тада се сервер предаје.
Инсталирање једног од многих плагинова за кеширање ће средити 90% ових серверских проблема, док ће “update” серверске стране решити. Али није све ни у uptime-у и downtime-у, такође желимо сајт који се свакодневно брзо учитава. Испратите 10 корака који су наведени у наставку текста и уместо старца који се излежава на каучу ћете добити атлету спремног да победи у декатлону.
Корак 1 – Инсталирање cache plugina
Кеширање решава око 90% проблема са сервером. Приметно олакшава учитавање сајта тако што вашим посетиоцима презентује статичке фајлове уместо да сваки пут прави бројне упите ка серверу. Постоји неколико плагинова који ће ово урадити за вас, неки од њих су: WP-Cache, WP Super Cache, Hyper Cache и W3 Total Cache.
Наш избор јесте WP Super Cache. Већ годинама га користимо, пре неколико дана је изашла нова верзија и одлично одрађује свој посао. Уколико бисте ипак да пробате још неку алтернативу, наша препорука би била W3 Total Cache.
Корак 2 – Уклоните сувишне плагинове и виџете (енгл. widget)
Вордпрес плагинови чине ову апликацију тако моћном, али сваки од ових додатака прави додатне процесе на серверу који би морали да се учитају сваки пут када се страница учита. Уколико постоје плагинови који су беспотребни уклањањем истих бисте убрзали свој сајт.
На пример, уместо да користите плагин који убацује Goole Analytics код убаците га сами на место које је предвиђено за њега у “source” коду. Шансе да неки од ових плaгинова буду преплављени беспотребним кодом су велике, па ће у том случају при учитавању стране плaгинови позивати CSS или Javascript фајлове за опције које можда никад нећете ни користити.
Корак 3 – Преправите темплејт
Овај корак је више намењен дизајнерима и програмерима који имају свој веб-сајт, него сајтовима који су прављени за клијенте или темама који су постављени за скидање са интернета. Замена неких Вордпрес PHP тагова HTML кодом може да помогне и убрза рад сајта.
Узмимо нпр. Сваки пут када се ваша веб страна учита Вордпрес мора прво да провери број страна у бази података да би их убацио у вашу тему у облику низа елемената. Уместо тога можете ове елементе да линкујете директно у вашој теми.
Слична ствар се може урадити у случају многих стандардних PHP тагова у вашој Вордпрес теми, рецимо , “op” . Измена ових тагова је погодна јер када наместите свој сајт како желите ови делови се сигурно неће скоро мењати. Ипак ако нешто од овога често мењате онда оставите таг како јесте јер ћете у супротном имати проблема са мењањем сваки пут када нешто од ствари које овај таг исписује буде промењено.
Корак 4 – Минимизирање HTML-а и CSS-а
Минимизирање Вам може помоћи да исцедите сваки килобајт из ваших front-end фајлова, па тако и да вам помогне да убрзате свој мало по мало до значајних резултата. Минимизирање избацује бео простор и коментаре из ваших HTML и CSS фајлова, што смањује величину тих фајлова, а самим тим и време које је потребно да се ови фајлови учитају.
Корак 5 – Оптимизујте слике
Слике представљају велики део фајлова који се скидају током сваког учитавања странице. Неки фајлови, као што је рецимо слика у заглављу или неке друге графике које су везане за изглед теме се учитавају на свакој страни па је корисно да ове слике имају што мању величину, а да при том не изгубе на квалитету.
С тога погледајте на свом сајту да ли постоје неке слике које би могле да се умање и пробајте да им умањите величину у Photoshop-у. Ако ипак немате искуства у овом софтверу можете користи Smush.it онлајн сервис који може да уради тај посао за вас. Сем тога постоји и WP Smush.it Вордпрес плагин који оптимизује слике при самом коришћењу па тако не морате да их скидате оптимизујете и опет отпремите на свој сајт након оптимизације.
Корак 6 – Угасите ревизије постова
Ревизија постова је корисна опција ако водите блог где постоји више аутора, али за већину блогера ова опција није толико потребна. Са друге стране она може поприлично да напуни базу података са копијама поста који сте неколико пута мењали додајући тако додатне мегабајте вашим SQL фајловима. Ову опцију можете једноставно искључити тако што у wp-config фајл додате:
define(‘WP_POST_REVISIONS’, false );
Немојте заборавити да након тога уклоните постојеће ревизије постова користећи SQL упит:
DELETE FROM wp_posts WHERE post_type = “revision”;
Овако нешто можете урадити кроз PHPmyAdmin или кроз неки сличан DB менаџер (као и увек пре тога обавезно направите бекап базе).
Корак 7 – Избришите све спам коментаре
Као што је био случај са гомилом ревизија постова, тако и спам коментари који су ухваћени помоћу Акисмет плагина заузимају део простора у бази. Ово је нарочито видљиво ако нисте чистили ове коментаре неко време. Сва срећа једноставно је почистити их све једним кликом у админ делу сајта.
Корак 8 – Пречистите и проверите опције
Ако је ваш блог стар неколико година шансе су велике да ћете имати неке плагинове које више не користите. Већина плагинова су развијени добро и за собом почисте све када их обришете, на жалост постоје други који за собом остављају своја подешавања и разне друге информације. Ове некоришћене табеле вам могу оптеретити базу па је корисно да их пречистите – Вордпрес плагин Clean Options је згодан алат за чишћење базе. Он тражи табеле које више нису у употреби и даје вам могућност да их уклоните.
Корак 9 – Оптимизација базе података
Као што је случај са дефрагментацијом хард диска, оптимизација базе уклања све рупе које настају временом услед померања и копирања података и смешта све на своје место. Постоје две лаке методе да се ово уради, кроз плагин или кроз PhpMyAdmin. Ако имате WP-DBManager инсталиран, овај плагин има опцију која оптимизује базу, а чак се може наместити да се овај посао уради аутоматски.
Корак 10 – Куповина више сервера
У одређеном тренутку можете доћи у ситуацију да чак и ваш лепо сређен блог прави на dedicated серверу велики лоад и доста га оптерећује. У том случају први корак је да повећате сервер, наравно у бројакама.
Коришћење једног већег сервера само за MySQL дозволиће бази да користи колико год ресурса јој је потребно, док ће PHP и front-end фајлови бити на мањем серверу.
Уколико желите да пребаците базу на одвојен сервер користите define(‘DB_HOST’); опцију у wp-config.php фајлу да бисте навели IP сервера на којем се налази база података.
0 Comments