Сви ће се сложити да је употребљивост важан аспект веб-дизајна. Било да радите на портфолио сајту, онлајн продавници или веб апликацији, креирање страница тако да буду пријатне и једноставне за употребу од стране ваших корисника је кључ свега. Многе студије су током година спроведене на тему веб и интерфејс дизајна, а открића која смо добили нам могу у многоме помоћи да унапредимо наш рад. Ево 10 корисних открића и упутстава за употребљивост која вам могу помоћи да омогучите кориснику бољи доживљај на вашем сајту.
1. Наслов форма је најбоље поставити изнад поља
Студија сајта UX matters показала је да је најбоља позиција лабеле у форми изнад поља које објашњава. На већини форми лабеле су смештене лево од поља. Иако ово изгледа добро, ово није лаyоут који је најлакши за коришћење. Зашто? Зато што су форме генерално вертикално оријентисане; нпр. корисници попуњавају форму од врха ка дну. С обзиром да корисници попуњавају форму идући на доле много је лакше наћи поље које је испод наслова него поље које се налази десно од истог.
Смештање лабела на леву страну такође доводи до још једног проблема: Да ли равнате лабелу на леву или десну страну? Равнање лабеле на лево чини форму прегледнијом, али је тешко повезати која лабела се односи на које поље. Равнање десно ради супротно, форма је мање прегледна, али боље повезује те елементе. Лабеле изнад поља су најбоље решење у оба случаја. Студије такође показују да лабеле не би требало да буду болдоване, мада то је још увек предмет даље расправе.
2. Корисници се фокусирају на лица
Људи инстинктивно примете лица других људи када она уђу у видокруг. На веб странама настојимо да се фокусирамо на лица и очи људи, што маркетерима даје добру технику за привлачење пажње. Али наша привученост лицем или очима човека је само почетак, испоставља се да се наша пажња преусмерава у правцу у којем гледа особа на слици.
Ево једне студије која се бавила аспетком лица и колико оно привлачи кориснике. Корисник ће бити привучен лицем, али приметићете да је пажња у већој мери додата садржају онда када лице гледа у том смеру тј. у смеру садржаја који треба да буде примећен.
3. Квалитет дизајна је индикатор кредибилитета
Различите студије су спроведене како би се сазнало шта тачно утиче на људску перцепцију кредибилитета једног веб-сајта.
Један интересантан закључак ових студија је да људи заправо процењују књигу по њеним корицама тј. у нашем случај веб-сајт по његовом дизајну. Елементи као што су layout, конзистентност, типографија, боја и стил утичу на то како посетилац види ваш сајт и какву слику пројектујете. Ваш сајт не треба само да пројектује добру слику, већ и ону која је права за вашег посетиоца.
Други фактори који утичу на кредибилитет су: квалитет садржаја, количина грешака, учесталост update-а, лакоћа употребе и поузданост аутора.
4. Већина корисника НЕ скролује
Студија коју спровео Jakob Nielsen на тему колико људи скролују на веб-сајту (Prioritizing Web Usability) открила је да само 23% људи скролује при својој првој посети веб-сајту. Другим речима 77% посетилаца неће скроловати, они ће само погледати садржај који је видљив на страници без скроловања. Поред тога, проценат корисника који скролују се смањује са сваком следећом посетом, па тако имамо само 16% њих који скролују при другој посети сајту. Овај податак је јако битан и говори о томе колико је важно да оне податке који су кључни ставите на истакнуту позицију, ово је нарочито битно за ландинг паге.
Ово не значи да треба све да стрпате на горњу половину стране већ да треба тај простор да искористите најпаметније могуће. Трпање садржаја на једно место ће учинити да је исти недоступан, јер када корисник види гомилу информација неће знати одакле да почне.
Ово је најважније за home page, где ће највећи број нових корисника доћи. Дакле поставите следеће неопходне елементе:
- Име сајта
- Шта корисник добија од коришћења истог
- Навигацију ка главном делу сајта која је релевантна за корисника
Међутим навике корисника се мењају временом. Студије које су најновије показују да корисници у неким случајевима хоће да скролују ка дну стране. Чак се показало да им више одговара да скролују него пагинација. Једном добром делу корисника није најважнији садржај а горњем делу стране. Тако да је добро страницу поделити у секције које ће бити лако уочљиве и одвојене међусобно са доста белог простора.
5. Плава је најбоља боја за линкове
Давање сајту јединствен дизајн је одлично, али када говоримо о употребљивости, радити оно што сви остали раде је увек најбоље. Пратите конвенције, јер када корисник дође на нов сајт прво место где ће ражити неки елемент је управо оно место на којем је видео исти тај елемент, али на већини других сајтова. Ово је познато као кориснички патерни. Људи очекују да одређени елементи буду исти, као што је боја линкова, локација логоа сајта, понашање навигације уз помоћ тагова итд.
Које боје требају да буду ваши линкови? У разматрање прво долази контраст: линкови требају да буду тамни или светли довољно да буду у контрасту са бојом позадине. Друго линкови треба да буду изузети од боје остатка текста тј. без црних линкова са црним текстом. И коначно истраживања показују да, ако вам је корисност на првом месту, плава боја за линкове је најбоља. Дефаулт боја за линкове у browser-у је плава, па је с тога људи и очекују. Ставити линк у дугој боји није ни у ком случају проблем, али може да утиче на брзину којом ће корисник да их пронађе на страници.
6. Идеално поље за претрагу је широко 27 карактера
Која је идеална ширина поља за претрагу? Да ли тако нешто постоји? По испитивањима која су спроведена испоставило се да је већина поља за претрагу превише кратка. Проблем са кратким пољем је у томе што иако ће Вам бити дозвољено да куцате дугачак упит само један његов део ће бити видљив у датом тренутку, па је тешко да прегледате шта сте откуцали или да едитујете упит.
Студија је показала да је просечна ширина поља за претрагу 18 карактера. Исто тако се показало да је 27% упита било предугачко да би стало у такво поље. Проширење поља за претрагу на 27 карактера би могло да опслужи 90% упита. Запамтите, ширину можете подесити и помоћу em-ова, не само уз помоћ pixel-a и point-a. Један em је ширина и дужина једног слова „m“ без обзира о којем се фонту или сајту ради. С тога користите ову меру како бисте одредили ширину поља на 27 карактера.
Уопштено говорећи боље је имати дуже поље за претрагу него прекратко. Ово упутство је заиста једноставно, али на несрећу јако често се заобилази. Такође мало padding-а може доста да допринесе изгледу.
7. Бео простор чини да је сајт јаснији
Већина дизајнера зна вредност белог простора тј. празног простора између параграфа, слика, дугмића у других елемената на страни. Бео простор даје елементима на страни могућност „да дишу“. Такође можемо груписати елементе заједно тако што ћемо смањити међусобни бео простор, а повећати бео простор између групе и осталих елемената на страни. Ово је важно због показивања везе између елемената, као и због одређивања хијерархије елемената на једној веб страни.
Линова студија спроведена 2004-те година је показала да добра употреба белог простора у параграфу као и у левој и десној маргини може да побољша резоновање за 20%. Читаоцу је лакше да се фокусира на садржај са лепим размаком.
Бео простор не мора да побољша перформанце сајта, али ће у сваком случају утицати на корисников доживљај и ужитак док је на сајту.
8. Ефикасно корисничко тестирање не мора да буде обимно
Студија Јакоба Ниелсена о идеалном броју корисника које треба укључити у тестирање употребљивости је показала да тест са само 5 корисника може да открије 85% проблема које имате на сајту. Решење ће бити подједанко ако у тестирање укључите 15 људи.
Највећи проблеми су обично откривени од стране прва два корисника, а преостали тестери потврде наводе првих и пронађу мање проблеме. Само два корисника би пронашла половину проблема на сајту. Ово значи да тестирање не мора да буде велико или прескупо да би имало добре резултате. Највећи добитак се остварује преласком са 0 тест корисника на једног тако да се немојте плашити да идете на малу количину. Било какво тестирање је боље од никаквог.
9. Информативне стране са производима ће вам помоћи да се издвојите
Ако ваш веб-сајт има стране са производима, људи који купују онлајн ће сигурно да их прегледају. Многим странама са производима недостају неопходне информације, чак и за посетиоце који раде брзи преглед стране. Ово је јако озбиљан проблем, јер информација о производу помаже људима да донесу одлуку о куповини. Истраживања показују да лоша информација о производу доводи до 8% проблема при коришћењу и 10% губитка корисника (нпр. корисник дигне руке од свега и напусти сајт).
Омогућите корисницима да добију детаљне информације о производу, али не дозволите себи да упаднете у замку бомбардовања корисника са превеликим бројем информација. Учините информацију лаку за „сварити“. Направите страну да буде прегледна са довољно мањих сегмената текста. Додајте доста слика производа јер једна слика је боља и од 1000 речи, а ако већ више волите речи од слика онда користите језик који је разумљив свима. Не користите жаргон који је неразумљив вашим купцима.
10. Већина корисника је слепо за advertising
Након обилних истраживања показало се да је већина корисника слепо за ad банере. Ако траже неку конкретну информацију на страни или су преокупирани садржајем неће им одвући пажњу реклама са стране.
Резултат ове појаве је не само да ће корисник да игнорише рекламу већ ће игнорисати и све што личи на рекламу. Нека јако стилизована навигација може да личи на рекламу, будите опрезни са овим.
Другачије речено, ad који личи на садржај ће навести корисника да погледа и кликне. Ово може да доведе до повећања зараде на основу реклама, али са друге стране можете се суочити са губитком поверења корисника јер су уместо садржаја добили сајт који се рекламира. Пре него што одете овом стазом размислите добро: краткорочна зарада или дугорочно поверење ваших корисника?
0 Comments