Свако, појединац или фирма, ко покреће веб-сајт има за циљ да направи презентацију која се разликује од свих постојећих, теоретски речено. Греши ако му то није циљ. У пракси је то тешко, можда и немогуће. Свакога дана око 800.000 нових сајтова се повезује на интернет (140.000 дневно у 2012. години). На свету постоји око 600.000.000 активних веб-сајтова. Тешко је бити први и оригиналан коју год тему да сте одабрали.
Међутим, постоје поља деловања која вас могу гурнути испред конкуренције чак и ако нисте јединствени по садржају. Оно што је битно је уложити труд и време ради стицања квалитета и предности. Ево која су то поља:
1. Исправите грешке у правопису
Направити грешку у правопису, погрешно написати име производа који се нуди и од кога се очекује зарада може да буде погубно када је поверење потенцијалних купаца у питању. Један део њих схватиће вас неозбиљним, док ће један део публике помислити да није пронашао тражени производ. Мање је штетно направити грешку у опису производа, али зашто грешити? Треба увек имаму једну ствар на уму: Конкуренција ће бити испред вас ако није направила грешке које ви имате.
Ево једног корисног алата који можете користити да исправите грешке још током писања на енглеског језику: Grammarly
2. Јасна презентација
Једноставност је кључ сваког разумевања. Људска пажња траје 8,25 секунди када се приликом претраживања интернета очима скенирају резултати и странице. Када се посетилац нађе на вашој страници, у оквиру тог периода времена он мора да разуме сврху вашег сајта и како ће му он бити од користи. Ретко ко ће читати упутство за коришћење вашег веб-сајта.
За ову стврху можете користити The Pit – место где ћете добити критике на изглед и функционалност визуелног прегледа вашег сајта.
3. Употребљивост пре сензације
Није довољно да сајт изгледа фантастично. Никада то није ни било. Уложити у визуелни дизајн, а при том запоставити употребљивост је лоше улагање. Тестирајте сајт, позовите пријатеље или огранизујте акцију где ће вам посетиоци у тест периоду указати на потешкоће. Испратите како се људи сналазе на њему. Да ли је тешко користити га? Да ли се садржаји лако налазе? Колико је једноставно наручити производ или контактирати користичку подршку. Да ли наручивање и плаћање уопште ради?
На сајту Peek можете добити петоминутни видео снимак коришћења вашег сајта. Искористите то и погледајте како се неко други сналази на вашем сајту.
4. Бирајте прост и респонсиван дизајн
“Добар дизајн је што мањи дизајн.”
~Dieter Rams
Шта Google, Twitter и Facebook имају заједничко? Не претерују са дизајном. Посетиоцу је потребно 50 милисекунди да региструје да ли је сајт визуелно компликован или једноставан.
Заборавите комплексне веб-сајтове, свемирски дизајн из филмова, сензацију. Одаберите готову тему или наручите дизајн који се приказује добро на сваком уређају. Омогућите лаки преглед сајта на телефону, таблету, лаптопу, телевизору. Данас је то битније него пре само 5 година.
Овде можете проверити приказивање вашег сајта на смарт телефонима и таблетима: MobileTest.me
Овде проверите како ваш сајт изгледа на свим уређајима: Am I Responsive?
5. Тестирајте веб-сајт на разлитим прегледачима и поправите све грешке
Компатибилност са прегледачима интернета треба да буде на првом месту. Уколико већ користите или сте у пролазу видели да многе теме указују на податак да су компатибилне са Google Chrome, Firefox, Safari, Microsoft Edge прегледачима онда знате о чему се ради.
Тестирајте свој сајт на сваког прегледачу и проверите да ли све функције раде онако како је предвиђено. Ако постоје грешке исправите их у што краћем временском року.
За овај посао можете користити Spoon – веб место где можете тестирати свој сајт на свим прегледачима и њиховим издањима.
6. Пратите посете
Поставите неки од сервиса који се баве аналитиком посета (Google Аналитика и слични) и упознајте се са својим посетиоцима. Најбоље је да од самог старта пратите и анализирате посете и навике људи који долазе на ваш сајт. Коришћењем аналитичког алата можете имати увид у све активности посетиоца, шта прегледају, где се највише задржавају, колико и на који садржај најчешће прелазе. Ове податке можете искористити да боље организујете рекламирање, допуните садржаје, смањите или увећате улагања и боље контролиште свој посао.
Ево корисних алата: Google Analytics, Piwik
7. Користите вебмастер алате
Ако још увек не користите ове алате крајње је време да почнете. Ови алати вам помажу да имате увид у то како вас претраживачке машине виде на интернету. Омогућавају постављање sitemap сајта, увид у backlink профил, crawl грешке, crawl рате. Неко оптимално време за повремени преглед ових алата је недељу дана.
Поставите вебмстер алате за велике претраживаче. Можете то урадити овде: Google Webmaster Tool, Bing Webmaster Tool.
8. Не заборавите достављање sitemap сајта
Sitemap је списак свих URL-ова на вашем сајту и он помаже претраживачима да се боље снађу и разумеју садржај вашег интернет места. Ако је ваш веб-сајт нов и није га пуно других веб сајтова линковало, постављање sitemap-а на располагање претраживачким машинама је одлична пракса.
Ево сервиса где можете направити sitemap: XML Sitemaps, XML Sitemap Generator
Sitemap касније треба доставити претраживачима уз помоћ вебмастер алата (прочитајте ставку 7.).
9. Пратите доступност веб-сајта
Једном када покренете ваш сајт надате се најбољем. Уложили сте труд, време и новац и сада то треба да почне да се исплаћује. Очекујете да када одете на спавање, ваш сајт настави са радом. На жалост, није увек тако. Постоје шансе да се ујутру пробудите и видите да сајт не ради, а ваш inbox је затрпан поштом корисника који траже помоћ од вас.
Само праћење доступности није директно пресудно, али је кључно код раног откривања грешака и отклањања проблема. Да не бисте морали стално да посећујете свој сајт како би знали да ли ради можете користити овај сервис за то: Uptime Robot – прати доступност вашег сајта и обавештава вас уколико дође до прекида рада
10. Направите бекап вашег сајта
Бекап – копија вашег веб-сајта је алат број 1 када је поправка сајта у питању. Припремите се увек на најгоре. Никада не можете знати када ће ваш сајт бити изложен случајном или намерном деловању неке малициозне апликације која може уништити све податке и наставити даље као да није ни била на вашем серверу.
Обично је бекап из cPanel-a довољан да бисте осигурали своје податке, али уколико користите Вордпрес можете то урадити и преко додатка: BackupWordPress
Погледајте и наш видео који приказује како да урадите бекап вашег сајта из cPanel-a:
Уколико вам се овај видео снимак допао посетите и наш видео канал где можете пронаћи још корисних упутстава: Адриахост – Хостинг видео упутства
11. Зауставите спам
Један део маркетинг стручњака примењује не тако популаран начин за рекламирање својих послова на интернету. Сваки пут када се улогујете на свој налог е-поште или погледате секцију са коментарима можете се изненадити колико тога може да се накупи за једну ноћ. Спречите спам, уштедећете своје време.
Ако користите Вордпрес можете укључити додатак Акисмет, или Disqus коментаре. И једно и друго решење спречиће спамовање вашег веб-места.
12. Сигурност
Интернет није сигуран и морате кренути од те тачке. Временом постаје безбеднији, али ако желите да ваш посао на интернету водите неометано уложите пажњу у овај сектор пословања. Уклоните сваку могућност да ваш сајт буде оборен или покварен. Користите професионалне алате за праћење сигурности или ангажујте стручњака са искуством у овом послу, исплатиће вам се.
Прочитајте и наш текст на ову тему где можете пронаћи 11 додатака за Вордпрес и заштиту од малициозних напада: Вордпрес прикључци за детектовање малициозног кода и заштиту
13. Перформансе сајта
Корисници не воле споре веб-сајтове. По истраживању које је спровео Microsoft, ви губите потенцијалне клијенте ако сте за 250 милисекунди спорији од веб-сајта којег води ваша конкуренција. Google је чак брзину учитавања странице уврстио у критеријуме за рангирање па овај детаљ чак може утицати на комплетан SEO ваше презентације на интернету.
Овде вам може помоћи PageSpeed Insights – Google алат за анализу и оптимизацију веб-сајтова као и Pingdom Website Speed Test који ће тестирати брзину у указати вам на делове сајта који узимају највише времена.
14. Подесите сталне везе (Permalink)
URL игра битну улогу у оптимизацији веб-сајта. Поставите сталне везе за ваше URL-ове тако да приказују једноставну, кратку форму засновану на кључним речима. Боље је уколико су те речи постављене у читљивом низу који боље описује шта се налази на страници, односно, линку. Тај детаље ће помоћи људима да знају о чему се ради и пре неко што посете место са линка.
Вордпрес овде има једноставно и корисно подешавање у Подешавања-Сталне везе.
15. Пратите када вас и где помињу на интернету
Можете склопити много добрих послова и помоћи великом броју људи, али једно лоше искуство, сведочанство незадовољног клијента на погрешном месту у погрешно време може да уназади ваш посао. Подесите и организујте праћење спомена вашег имена или бренда на интернету уз помоћ следећих алата:
Google Alerts – једноставно вас обавештава сваки пут када неко помене име вашег бренда да интернету
Mention – такође обавештава и омогућава увид у оно што људи говоре о вама на друштвеним мрежама.
16. Циљане кључне речи и квалитетан садржај
Кључне речи описују ваш производ или услугу. Оне уједно и указују претраживачима шта се налази на вашем сајту и привлаче потенцијалне клијенте. Добро осмислите кључне речи и обезбедите квалитетан и богат садржај који ће оправдати свако потрошено време које људи проведу на вашем сајту.
Можете искористити потешкоће које људи имају и понуди решење које је повезано са вашом услугом. Обезбедите им решење, упутство или савет и имаћете њихову пажњу и поверење.
Кључне речи можете истраживати и пратити трендове преко Google Trends-а или Google Adwords Keyword Planner
17. Направите услугу обавештења и градите листу е-адреса
Људи воле корисна обавештења, али не воле спам. Поставите форму за пријаву на обавештења е-поштом. Обавештавајте кориснике о новим погодностима, условима, попустима или производима које су раније потраживали. Нека свако обавештење буде конкретно и корисно. Можете им се чак јавити и рећи “Ћао! Да ли сте заборавили на нас?”, али немојте то стално радити, не више од два пута годишње.
MailChimp вам омогућава да шаљете 12.000 мејлова месечно бесплатно.
18. Водите профиле на друштвеним мрежама
Људи често мешају сврху друштвених мрежа са алатом за продају услуга и производа. Сајт је алат за продају, док су друштвене мреже одличне за подстицај, стицање нових и одржавање веза са постојећим клијентима. Ту можете видети шта људи причају о вама, укључити се у ћаскање и сакупљати позитивна сведочанства. Користите их да привучете потенцијалне кориснике и људе који ће ширити причу о вашој одличној услузи.
Одлични алати који ће вам помоћи да водите више мрежа истовремено су Buffer и HootSuite
19. Направите препознатљив лого
Многе ознаке и симболи кроз историју памте се хиљадама година. Имајте то у виду и направите једноставан, лако памтљив и препознатљив лого. Погодак је уколико направите уникатни лого који никада није виђен али који ће бити прихваћен и цењен. Узимите за пример логое спортске опреме као што су Nike и Adidas. Нека вас лого одвоји од конкуренције и омогући људима да вас препознају.
Можете користити и сервис као што је Hipster Logo Generator али је најбоље да платите графичког дизајнера који ће вам направити уникатни лого.
20. Позовите људе да начине следећи корак (Call to Action)
Имате много посетилаца, имате и корисне садржаје. Људи вас воле и сматрају да је то што радите сјајно али се не одлучују на следећи корак – куповину. Људима често треба рећи шта треба да ураде. Позвати их и показати. Када заокружимо целу ову причу и све савете и када погледате ваш сајт, да ли он људима говори шта да ураде следеће? Да ли их усмерава на сврху постојања ваше интернет презентације? Радите на томе.
Call to Action није лако изградити, треба тестирати начин, обраћање и како то људи прихватају. Мењати све док не почне да пружа адекватне резултате.
Шта конкуренцију чини бољим избором у односу на вас?
Ако конкурентна фирма, интернет продавница или блог већ ради по моделу који је наведен кроз ових двадесет примера изнад, а ви се још увек борите са плановима да ли да уопште кренете са поправкама, то значи да сте још иза конкуренције. Ствар је једноставна, све док имате шта да продате на начин који ће људима омогућити да лако, брзо и поуздано купују, ваши приходи ће расти. Заиста није теже од тога, али захтева једно позитивно усмерење, труд и време које ће бити уложено.
0 Comments