Optimizacija WordPress sajta uz pomoć dodatka
Kao što je već najavljeno u prethodnom članku koji ste čitali prošle nedelje pod naslovom WordPress SEO – Šta kada Google roboti dođu , ovde se nećete nagledati kodiranja niti slušati o programiranju više nego što je neophodno da jedan dodatak za WordPress obavi svoj posao. Optimizacija za pretraživačke mašine obavlja se u dva “borbena” polja:
- U nevidljivom delu sajta – u samom kodu od kog je veb mesto napravljeno
- U vidljivom (čitljivom) delu sajta – onaj deo koji je vidljiv i posetiocima, ne samo pretraživačkim mašinama.
Oba ova polja pokriva dodatak pod nazivom WordPress SEO by Yoast. Da ja sada ne bih ponovo objašnjavao teoriju koju smo već prešli u prvom delu ovog teksta, preći ću na konkretno uputstvo za podešavanje dodatka za SEO u WordPress-u. Upustvo će biti prikazano u koracima, slikama i objašnjenjima. Namenjeno je početnicima, ali i onima starijim kojima treba podsetnik za osnovne i neophodne detalje. Videćete da sam naznačio delove koje sam preskočio. Razlog za to je jer su mnoga podrazumevajuća podešavanja sasvim dodovljna i za sam početak možda je čak i bolje ne prepodešavati ono što je dobro postavljeno.
Korak 1.
Instalacija dodatka WP SEO by Yoast
Otvorite vašu kontrolnu WordPress kontrolnu tablu. U delu Dodaci, kliknite na opciju Dodaj novi.
Otvoriće se stranica za pretragu i instalaciju novih dodataka.
U polju za pretragu, kao na slici ispod, potrebno je da ukucate naziv dodatka koji želite da pronađete, a zatim i instalirate. Pošto mi tražimo upravo onaj iz naslova kucaćemo:
WordPress SEO by Yoast
Odmah zatim u rešenjima pretrage dobićete rezultate. Ako ste ukucali tačno kako sam napisao, ciljani dodatak nalazi se na prvom mestu (slika ispod).
Da instalirate dodatak kliknite na dugme Postavi sada.
Dodatak će automatski biti instaliran nakon kraćeg vremena. O uspešnosti instalacije bićete obavešteni kroz jednostavnu formu koju možete videti na slici ispod:
Korak 2.
Aktiviranje dodatka pre podešavanja
Da bi dodatak koji smo instalirali radio, potrebno je da ga uključimo. U kontrolnoj tabli WordPress-a idite na Dodaci, zatim odaberite Postavljeni dodaci.
Otvoriće se stranica sa svim instaliranim dodacima. Među njima se nalazi i onaj koji smo maločas instalirali. Odmah ispod njega nalazi se opcija za uključivanje. Klikom na Uključi omogućićete njegov rad.
Kao pokazatelj da je uspešno uključen prikazaće se dodatne opcije koje se svojim prisustvom razlikuju od onih pre uključivanja dodatka.
Podešavanje i postavke SEO optimizacije
Glavni meni WordPress kontrolne table koju vidite, dobio je novu stavku pod nazivom SEO. Ako pređete mišem preko nje otvoriće se kartica sa opcijama (slika levo).
Sve ove opcije su tu da bi vam pomogle da bez puno muke i uz veliku organizovanost optimizujete svoj sajt. Svaka od njih sadrži unapred predviđene i pregledno uređene postavke.
Upravo one omogućavaju da vas pretraživači prepoznaju i uspešno uvrste u svoju buduće pretrage.
Korak 1.
Dashboard
Da krenemo redom počev od Yoast WordPress SEO: General Settings stranice koju ste otvorili klikom na stavku Dashboard. Na ovoj stanici postoje sledeće postavke:
General:
- Introduction Tour: možete pokrenuti brzi obilazak koji će vam pokazati kako da koristite ovaj priključak.
- Default Settings: ovo dugme možete koristiti kada želite da resetujete sva podešavanja dodatka i vratite na početno stanje. Pazite kako rukujete sa njim!
Tracking:
Ovu opciju možete koristiti po želji. Ona služi da programeri koji rade na razvijanju ovog dodatka bolje razumeju SEO probleme sa kojima se vi susrećete. Svi vaši podaci su sigurni, ali ako ne želite da neko prati vaše statistike možete je isključiti.
Security:
Ako je ova opcija isključena to znači da vaši autori i urednici mogu da prave redirekcije postova ili isključe indeksiranje. Da li ćete je uključiti ili isključiti zavisi od toga koliko verujete vašim autorima.
Webmaster tools:
Konačno opipljivije podešavanje! Ovde unosite kodove za verifikaciju različitih verbmaster alata kao što su:
- Google Webmaster Tools
- Bing Webmaster Tools
- Alexa Verification ID
- Yandex Webmaster Tools
Svaka od ovih stavki ima predviđeno polje za unošenje kodova i identifikacija. Svaka stavka je ujedno i link koji vodi do određenog Webmaster alata. Na svakom linku imate podešavanja i objašnjenja kako da uradite verifikaciju i dobijete kod koji ćete uneti u predviđeno polje.
Ako ste već verifikovali svoj sajt na neki drugi ponuđeni način koji možete pronaći na sajtovima sa Webmaster alatima slobodno preskočite ovaj deo i kliknite na dugme Sačuvaj izmene.
Korak 2.
Titles & Metas
Kada ste obavaili sve što ste imali u Dashboard-u(i sačuvali) kliknite na Titles & Metas. Ovde postoje pet kartica i to:
kartica 1. Titles & Metas → General
Title settings– WordPress inače automatski prepoznaje kada je najbolje da izviši nasilnu ispravku naslova (titlova), ali ako znate šta radite možete uključiti trajnu ispravku titlova. Prepočio bih vam da ostavite isključeno.
Title separator– odaberite simbol koji će se prikazivati između naslova teksta/stranice i naziva sajta. Evo šta je u ponudi:
Sledeće opcije koje vidite u kartici General kao što su Sitewide meta
settings i Clean up the head po defaultu su isključene. Nećete pogrešiti ako ih tako ostavite.
kartica 2. Titles & Metas → Home
Ovde podešavate šablone za naslovnu stranicu i njene meta podatke.
Title template: to je šablon koji se vidi u naslovnoj traci vašeg internet pregledača. Po default-u stoji ime sajta(sitename),stranica(page),separator(sep),opis sajta(sitedesc). Ako nemate ništa protiv možete i ostaviti tako.
Meta description template: Nemojte mešati ovaj opis sa kratkim opisom sajta(sitedesc) koji stoji u Title template i ispod glavnog naslova sajta. Ovaj opis se pojavljuje u Google i drugim pretragama i opisuje vaš sajt, njegovu svrhu i cilj.
Meta keywords template: Ovo su ključne reči vašeg sajta. Vodite računa da postavljate reči koje već imate na sajtu. Nemojte koristiti reči za koje nemate realnu potporu u tekstovima ili sadržajima jer možete dobiti kaznu od Google-a. Mnogi kažu da su ključne reči prevaziđene i da se Google ne oslanja više na ovaj šablon jer svakako pretražuje sajt i sam formira ključne reči. Svakako, ako pametno odaberete nećete pogrešiti bilo da upišete nešto ili ovo polje ostavite praznim. Pogledajte primer na slici ispod kako izgleda Title template i Meta description template u Google pretrazi:
Kada popunite sva polja, sačuvajte podešavanja klikom na dugme Sačuvaj izmene.
Kartica 3. Titles & Metas → Post Types
Sva polja možete za početak ostaviti neobeleženim. Nećete pogrešiti sa podrazumevajućim podešavanjima WordPress-a.
Kartica 4. Titles & Metas → Taxonimies
Ovde takođe možete sudbinu prepustiti podrazumevajućim podešavanjima.
Kartica 5. Titles & Metas → Other
Ostavite podrazumevajuća podešavanja ali ne zaboravite da vremenom pratite kretanja SEO trendova i polako istražujete sva ova podešavanja. Trenutno ih preskačete jer su pojedine WordPress postavke već dovoljno prilagođene webu i pretraživačima.
Korak 3.
Social
Ovaj deo ne treba previše objašnjavati. Jednostavno popunite sve kartice podacima koji se odnose na naloge društvenih mreža Facebook, Twitter i Google+. Ove podatke posedujete ukoliko ste administrator tih naloga. U sva tri slučaja čekirajte polje Add Open Graph meta data.
Korak 4.
XML Sitemaps
O ovome smo već govorili u prvom delu ovog teksta. Da uključite ovu opciju samo čekirajte predviđeno polje. A ako kliknete na dugme XML Sitemap, bićete odvedeni direktno do lokacije na kojoj se nalazi vaš Sitemap.
User Sitemap
Ovde upravljate opcijama za Sitemap korisnika. Nećete pogrešiti ako obeležite polje Disable all users with zero posts. Pored toga možete potpuno isključiti Sitemap za autore ili samo pojedine uloge koje imaju članovi vašeg tima.
General Settings
Pingujte Yahoo i Ask.com jer nećete pogrešiti.
Exclude post types
Iz Sitemap-a možete izostaviti pojedine sadržaje, ali nemojte to uraditi sa člancima ili stranicama, jer upravo one sadrže najbitnije detalje neophodne za zdrav SEO. Međutim attachment možete izostaviti.
Exclude taxonimies
Nećete pogrešiti ako ostavite podrazumevajuća podešavanja koja izgledaju ovako:
Entries per page
Unesite maksimalni broj unosa po Sitemap stranici. Podrazumevajuće stoji 1000 pa to možete i ostaviti.
Da sva podešavanja sačuvate kliknite na dugme Sačuvaj izmene.
Permalinks
Ovaj deo podešavanja za nekog ko je početnik ne pruža nešto oko čega bi trebalo da se brine. Preporučujem vam da ovde ostavite podrazumevajuća podešavanja ali da u kontrolnoj tabli WordPress-a pogledate u podmeniju Podešavanja → opcija Stalne veze (Permalinks). WordPress ima SEO lošu podrazumevajuću postavku za izgled linkova, a vi to možete lako izmeniti. Da bi vam bilo jasnije o čemu govorim pogledajte izgled dva linka koja sam naveo ispod i proceniti sami koji vam se više dopada:
http://vas-sajt.com/?p=123
http://vas-sajt.com/najbolji-hosting-u-srbiji/
Nije teško da shvatite koji od ova dva linka će se pre dopasti pretražičkim mašinama. WordPress, na nesreću, koristi prvi primer kao podrazumevano podešavanje. Pa ako odete na mesto koje sam već pomenuo, u kontrolnoj tabli na Podešavanja→Stalne veze (ovo nije u podešavanjima dodatka koji smo instalirali! Već sastavni deo WordPressa) možete izmeniti ovo:
Ovde imate nekoliko izbora gde je svaki bolji od prvog. Ako će vam biti lakše, reći ću vam da ja koristim upravo ovaj označen na slici → Naziv članka.
Delovi WordPress SEO by Yoast koje ćemo preskočiti za sada
Podešavanja kao što su:
- Internal Links
- RSS
- Import & Export – opcije za uvoz ili izvoz podešavanja koje donosimo sa drugih sličnih dodataka.
- Bulk Editor – brzi uređivač SEO stavki koji nam neće trebati ako uredno optimizujemo svaki članak.
- Edit files – uređivanje robot.txt i .htaccess datoteka.
ostavićemo za “kasnije”. Detalji ove prirode su na WordPress platformi dovoljno dobro odrađeni i preporučljivo je menjati ih samo ako znate šta radite. Još jedan od razloga za to je što ne treba preterivati u podešavanjima, jer lako možete zapostaviti ono što je bitno – samu reč, tekst, sadržaj. Postoje čak mišljenja da Google sve manje voli savršeno postavljene sajtove. Čak i ako imate dobre namere uz preterivanje u optimizaciji, lako možete doći do stanja koje se zove Black Hat SEO, a da toga niste ni svesni. A to nije dobro kao što sam već pomenuo u prvom delu teksta.
WordPress SEO by Yoast – Uređivanje tekstova i stranica
Ako ste već pisali tekstove i stranice na svom sajtu jasno vam je kako to izgleda u WordPress-u. U glavnom meniju za novi članak idete na Članci→Dodaj novi, a za novu stranicu idete Strane→Dodaj novu:
U oba slučaja otvara se uređivač teksta koji za poslednjih nekoliko godina nije pretrpeo puno izmena iako sam interfejs jeste. Evo kako izgleda:
Imate deo u koji upisujete naslov. Možete prilagoditi i izgled veze – linka. Tu su i alati za uređivanje teksta. Ono što možda niste primetili je da se ispod glavnog uređivačkog dela u kome pišete svoje tekstove sada nalazi i deo za optimizaciju sadržaja. Tačnije, ovaj deo je tu od instalacije dodatka o kome smo govorili napred u uputstvu. Evo kako izgleda:
U ovom delu za optimizaciju sadržaja imate gotovu formu koju popunjavate za svaki članak ili stranicu. Siguran sam da sada to deluje teško i mislite da je gubljenje vremena, ali niste u pravu.
SEO magija – dodatak by Yoast na delu
Nisam bez potrebe uzeo da pišem baš o ovom dodatku. Zašto i kako, videćete. Pa idemo redom. Napisali ste članak. Uneli naslov, tekst, slike, možda neki video materijal. Pre nego što objavite članak, odvojite još 5 minuta i uradite optimizaciju za pretraživačke mašine.
Pređite na SEO uređivač ispod teksta koji sam prikazao upravo maločas. Videćete da u njemu postoje četiri kartice i to:
- General
- Page Analysis
- Advanced
- Social
Sve četiri nam pomažu da što bolje pripremimo tekst pre nego što ga objavimo i prilagodimo ga uslovima koje traže pretraživači. Evo kako.
General
Dakle, kao što sam rekao već ste napisali tekst i optimizaciju pokrećemo od te tačke. U prvoj kartici pod nazivom General imamo sledeće “pomagače”:
- Snippet Preview – Prikazuje članak onako kako će on biti viđen u Google pretrazi. Ovaj deo samo služi za pregled onoga što sami pišete i tu ništa direktno ne prepravljate.
- Focus Keyword – Ključna reč našeg teksta. Upišite reč(ili slogan) koji opisuje vaš tekst. Ključna reč mora biti sadržana u svim ostalim poljima koje vidite ispod.
- SEO Title – Deo koji se automatski povlači iz naslova koji ste vi odredili. Mora da sadrži ključnu reč (Focus Keyword)
- Meta Description – opis članka koji će se videti u Google pretrazi. Takođe mora da sadrži ključnu reč (Focus Keyword)
- Meta Keywords – opšte ključne reči teksta. Više reči koje naglašavaju o čemu je tema teksta.
Vodite računa da vam je ključna reč pronađena u:
- Article Heading (u naslovu teksta)
- Page Title (u naslovu stranice, što se povlači automatski ako ga imate u naslovu teksta)
- Page URL (u URL-u stanice ili članka)
- Content (u samom sadržaju teksta)
- Meta description (u metaopisu)
Ukoliko nije pronađena, dobićete obaveštenje koje ukazuje na grešku. Inače, tu je posao lak. Ako pišete o Zaradi na internetu, to ćete svakako imatu u naslovu teksta, a to znači da ćete automatski imati iste reči i u URL-u stranice. Iste reči pomenućete i u tekstu, i iste dodajte u polje Meta description u SEO uređivaču i sa karticom General ste zavišili. Evo kako izgleda dobro postavljena prva kartica:
Obratite pažnju na zelena obaveštenja koja govore koliko puta se ključna reč sadrži u navedenim stavkama, ukoliko se ne bude sadržala, tu će stajati crveno obaveštenje sve dok ne ispravite grešku. Evo i primera loše postavljene optimizacije:
O čemu se radi u ovom lošem primeru: Naslov teksta je WP SEO by Yoast(vidite na slicu u Snippet Preview) ali ključna reč ne sadrži ni jednu od reči iz naslova, to automatski povlači da se ključna reč ne nalazi ni u linku teksta(na slicu u Snippet Preview, mala zelena slova), nema je ni u naslovu stranice, kao ni u sadržaju teksta, ali ni u meta opisu.
Kako popraviti: Pišite jasne tekstove. Ako će se tekst odnositi na zakup hostinga i domena, najbolje je da i naslov bude Zakup hostinga i domena. Jer o tome ćete i pisati (jasno) i to ćete kasnije uneti u Meta Description. Pošto vam se u naslovu pominju reči o kojima i pišete, iste ćete uneti u Meta Description u polju SEO uređivača. Problem rešen.
Page Analysis
U ovoj kartici možete videti sva obaveštenja koja se tiču koraka koje ste preduzeli u kartici General. Pored piše i savet koji će vam pomoći oko ispravki. Upamtite, zeleno je dobro, crveno nije. Postoje i nijanse između zelene i crvene.
Advanced
Ovu karticu slobodno preskočite, kao što ste to uradili i sa sličnim podešavanjima u oštim postavkama WP SEO dodatka. Podrazumevajuća podešavanja su savim dovoljna.
Social
Ako koristite društvene mreže, Facebook i Twitter, u svrhe reklamiranja svog sajta ovaj deo će vam pomoći. Ovde unosite naslov i opis koji će se pojaviti na društvenim mrežama onda kada se vaš tekst tamo bude delio. Ovde unosite i sliku koja opisuje vaš tekst i po kome on treba da bude prepoznat.
Ukoliko imate automatsko deljenje preko servisa koji to rade umesto vas, obavezno unesite opise i sliku pre objave članka jer će u suprotnom biti odabrani nasumično što ume da bude po malo šturo.
Ako imate zelena svetla u kartici General i Page Analysis, popunili ste opise sa slikom za društvene mreže, možete slobodno objaviti svoj članak ili stranicu.
Zaključak
Meni su sva ova podešavanja u početku bila još jedna kap u punoj čaši preporuka za istraživanje optimizacije sajta. Danas već i sam istražujem svaku stavku (a ima ih dosta) podešavanja i tražim način da unapredim celokupnu postavku. Nije lako uraditi ovo što vam na prvi pogled izgleda lako, ali upravo nam ovaj dodatak olakšava posao u najvećoj meri. Nisu baš slučajno SEO stručnjaci papreno skupi. Vi možete proći i jeftino, samo treba vremena i učenja. Iskoristite ovo uputstvo za početak, pratite trendove i izmene u SEO-u. Sajt je posao koji donosi zaradu, a Google vam može biti najbolji prijatelj na vebu ukoliko govorite istim jezikom.
Da li ste tekst i objašnjenja radili u odnosu na premium verziju , jer ona koju mi imamo instaliranu , makar pocetni meni, ne izgleda tako?
Pozdrav.
Pozdrav,
Objašnjenja su zasnovana na primerima postavki iz besplatne verzije. Od vremena kada je objavljen ovaj tekst prošlo je nekoliko ažuriranja Yoast-a, nešto je oduzeto, nešto je dodato, ali u skladu sa aktuelnih SEO trendovima i pravilima. Da li vi imate Premium verziju?
Dobar tekst Ivane,prilicno detaljan – sto je retko za srpsko trziste.Samo tako nastavi. Pozdrav
Hvala Milane, mada su se neke stvari promenile po pitanju podešavanja, tekst je još uvek iskoristiv u najvećoj meri. 🙂
Slazem se Ivane, tekst je i dalje odlican tutorijal. A stvari koje su se promenile mozes (ako te ne mrzi 🙂 ) staviti na kraj teksta kao “UPDATE” sekciju. P.s. Google obozava update tekstova 😉
Da, zanimljivo je da Google voli sve što vole ljudi :). U ovom trenutku update teksta sastojao bi se od oduzimanja, jer se dodatak u mnogo čemu uprostio i postao, savremenim rečnikom rečeno, intuitivan. Svakako, uradiću reviziju i pribeležiti bitne promene.
Ljudima pono stvari nije jasno, najviše ih muči ta riječ optimizacija i Seo i zašto im je potrebna optimizacija kad je njihov programer već izradio web stranicu za njihove apartmane. Brkaju pojmove optimizacije i izrade web stranice. Također mnogi misli da su izradom web stranice rješili sve probleme, a pitanje je da li uopće ta napravljena stranica ima imalo potenicjala da se može optimizirati ili se nanovo mora cjeli posao raditi. Optimizacija je najvažniji faktor ako je dobro napravljena ON page optimizacija onada puno manje vremena trebate potrošiti na OFF page optimizaciju, kretko rečeno bez ON i OFF neće ići. Pročitao sam jedan zanimljiv članak s kojim se slažem u poptunosti oko izrade i optimizacije za web stranice http://www.apartmani–hrvatska.com/izrada-web-stranica-za-apartmane/ , također želim navesti da je optimizacija linkova jako bitna, u što sam uvjeren 100%, a testove koje sam radio su friški da nemogu biti friškiji
Meni nikako nece da se pojavi seo na kraju, otkucam tekst i ne mogu da uradim optimizaciju, da li znate kako da se pojve alati za seo
Koncizan, poučan i koristan tekst. Yoast plagin za WordPress je danas podrazumevana opcija i za one koji ga ne koristi ovaj tekst je veoma inspirativan.
Lepo prezentovano ali samo razumljivo onima koji se ovim bave dugo godina.
Hvala na detaljnom objasnjenju
Hvala vama na čitanju! 🙂 Da li ste već isprobali plugin?
Postovani Ivane,
Samo jedno malo pojasnjenje. Ukoliko SEO Title postavimo po defaultu kao naziv sajta koji je XY.com (naprimer) a realna Focus Keyword treba da bude X Y (u pitanju su znaci dve reci) sta je po vama savet? Izmeniti SEO Title ili spojiti reci u Focus Keyword
Hvala
Poštovani Marko,
Ukoliko je naziv vašeg sajta Fotomauricius, možete postaviti i focus na isti naziv. Ovde treba istražiti i šta bi ljudi realno kucali ako vas traže, ali ne treba se ni previše opterećivati jer će Google svakako prepoznati i foto mauricius i fotomauricius. Predlog je da više pažnje poklonite samom sadržaju i rečima koje tamo koristite (fotokopiranje, skeniranje) i da za te reči obezbedite dobru osnovu u tekstovima. Sam naslov sajta postavite onako kako mislite da zvuči bolje i logično primamljivije.
Sredim sve kako ste rekli ali na google nece da se vidi optimaizizacija koju sam sredio?
Pozdrav Marko. Koliko je vremena prošlo od optimizacije?
Ivane, detaljno si sve objasnio, ono što ja najviše koristim je Tools > Bulk editor a to je ono što nedostaje wordpressu