Kako Google zarađuje 96% od ukupne zarade?

Nekoliko kompanija dominira u javnom delu tehnološkog svemira: Apple, Microsoft, Samsung… i Google. O Apple, Samsung i Microsoft korporacijama zna se najviše i to je zbog prepoznatljivog, opipljivog proizvoda koji plasiraju i na taj način profitiraju. Šta Google radi? Na koji način zarađuje toliko da bude svrstan među najrazvijenije u svetu.

U 2014. godini Google je imao prihod od 60 000 000 000 dolara.

Cifra of 60 milijardi dolara sigurno iznenađuje ljude koji nikada nisu ni čuli ni pomislili da Google uopšte i zarađuje. Ova cifra iznenađuje čak i ljude koji su tu i tamo čuli da Google ima prihode, ali nisu ni sanjali da se radi o tolikom iznosu. Mnogi će reći da je Google samo pretraga koja nam omogućava da između milijardi stranica na internetu pronađemo i izaberemo baš onu koja nama treba. Postoji polje u koje treba ukucati termin za pretragu i pritisnuti taster Enter, kako na tome može neko da zaradi?

Može biti čudno i to što su svi Google proizvodi potpuno besplatni. Gmail, Drive, Analitika, Vebmaster alati, Dokumenta, Pikasa, sve je besplatno. Kako uošte uspeva da zaradi pružajući usluge bez naplate, dok se za iste na drugim servisima mora izdvojiti novac. Svi ovi proizvodi razvijaju se i održavaju godinama i to ne sami od sebe, već od strane hiljada programera koji primaju platu, imaju potrebe i svoje privatne živote.

Najveći izvor prihoda dolazi iz oglašavanja

Google AdWords i Google Adsens donose 96% prihoda iz Googleove usluge oglašavanja. Evo šta oni kažu:

“Danas, glavnica našeg prihoda dolazi iz oglašavanja. Oglašivači se sve više okreću internetu gde predstavljaju svoje proizvode i usluge. Google AdWords, naš program zasnovan na aukcijskom modelu, omogućava oglašivačima da isporučuju relevantne oglase usmerene na upite pretraga ili veb sadržaje dolazeći do potencijlnih klijenata širom Googleovih sajtova ili kroz Google Mrežu, koja se sastoji od vlasnika sadržaja i sajtova.

Naša, vlasnička tehnologija automatski uklapa reklame u sadržaje stranica na kojoj se pojavljuju, oglašivači nam plaćaju i kada korisnici klikni na reklamu i kada korisnici samo pregledaju reklamu.

Mi distribuiramo AdWords oglase za prikazivanje na Google Mreži kroz naš AdSens program. Delimo veći deo prihoda generisanog od prikaza oglasa na sajtu člana Google Mreže sa članom koji je vlasnik tog sajta na kom se oglas prikazuje. “

Izvor, Google Investor Relations

Dobar deo, čak 96% stvari sada postaje jasniji.

Ne, Google ne postavlja oglase na svojim sajtovima

Međutim, Google na svojim sajtovima nema ni jedan oglas. U svim njegovim servisima nećete pronaći ni jedan oglas i možete ih koristiti bez ometanja i banera koji skreću pažnju. O kojim reklamama se radi?
Uz pomoć popularne oglašivačke platforme zasnovane na aukcijskom modelu, napred pomenute kao Google AdWords, omogućeno je oglašavanje. Svi mi možemo da oglašavamo svoj posao na Google stranicama rezultata pretrage ili bilo gde drugde. Dakle, Google postavlja reklame na stranicama pretrage i Google Mreže kroz AdSense i otuda dolazi najveći deo zarade. Kako to funkcioniše?

Primetili ste da se na svim stranicama Googleove pretrage nalaze rezultati koji imaju veze sa onim što tražite, ali će se uvek pojaviti kao prvi, drugi ili treći. Čak su i obeleženi kao reklame i njih sponzorišu oglašivači preko AdWords-a i oni plaćaju Google-u svaki put kada neko klikne na oglas. U zavisnosti od toga šta tražite Google će automatski plasirati i povezani oglas. Ako tražite rezultate za veb-hosting ili osiguranje (engl. Insurance je jedna od najskupljih reči, o tome kasnije) pojaviće se i oglasi sa ovim uslugama.

Hosting oglasi - AdWords Kako zaradjuje Google

Google AdWords omogućava da budete prvi u rezultatima pretrage na prvoj stranici bez obzira na vaš SEO i rangiranje sve dok plaćate oglašavanje.

Google procesuira 40.000 pretraga svake sekunde. Znate li bolje mesto za oglašavanje od stranica rezultata pretrage? Probajte da izračunate koliko je to ljudi svake sekunde, minuta, dana, koliko klikova na oglase, koliko vrede klikovi, koliko bude uplaćeno na Googleov račun. Šta je toliko dobro kod ovog načina oglašavanja gde treba izdvojiti novac?

Najsavremenija usluga oglašavanja koju će svako platiti

Kada sedite ispred televizora i gledate svoj omiljeni program u situaciji ste da vidite reklame koje vam nisu od koristi. Sa druge strane oglašivači koji se reklamiraju na ovaj način moraju da plate reklamu imala ona efekta ili ne.
Kada je Google oglašavanje u pitanju, prikazuju nam se reklame za proizvode i usluge koje  već tražimo na internetu (upravo dok tražimo) ili koje smo ranije tražili a Google ih drži u bazi podataka zavedenom pod imenom našeg profila.

Google zaradjuje oglasavanjem

U vreme kada je Google promenio svoju politiku privatnosti i način korišćenja podataka koje dobija analizom navika korisnika podigla se velika prašina oko toga (Politiku privatnosti možete pročitati ovde). Pitanje je bilo da li je se na taj način krši privatnost i u kojoj meri, da li to šteti korisnicima. Suština je da Google beleži svaki vaš korak, deljenje na mrežama, pretraživanje koje kucate u pretrazi bilo koje mreže koju ova korporacija drži pod svojom kontrolom. Osnovni alati za ove beleške su Android, Google pretraga, Youtube, vaše SMS poruke na Androidu, lokacija… Svaki oglašivač želi da plati reklamu koja će biti plasirana na osnovu ovako temeljnog analiziranja korisnika kojima će ona biti plasirana.

Ako ste na pretrazi tražili termin hosting, veoma brzo i na svim sajtovima na kojima Google prikazuje svoje reklame posredstvom vlasnika sajtova i Google Adsens-a, počećete da viđate upravo reklame koje imaju veze sa hostingom.

Googleov oglašivački model je revolucionaran i tajna leži u inovacijama koje se stalno uvode. Zarada se ostvaruje samo kada oglašivači imaju opipljive rezultate. Ovakva usluga je efikasnija od tradicionalnih načina oglašavanja, jer pretraživači vide oglase koje i žele da vide, što nije slučaj sa televizijom ili radijom. Na televiziji i radiju morate da gledate reklamu ili da sačekate da prođe bez obzira da li vam se dopada ili vam treba.

U pitanju je dobitna kombinacija u kojoj svako dobija ono što traži. Oglašivač dobija efikasnu reklamu koja se plasira ljudima koji upravo traže usluge oglašivača, pretraživači pronalaze ono što traže, Google dobija novac za posredovanje, korisnici i vlasnici sajtova gde se prikazuju AdSense oglasi dobijaju svoj procenat.

Koliko oglašivači plaćaju za klik na oglas – Cost Per Click – CPC

Cena koju oglašivači plaćaju po kliku na oglas zavisi od nekoliko faktora. To funkcioniše tako što oglašivač bira ključnu reč za koju želi da oglas bude prikazan. Kada neko traži ove reči putem pretrage oglas biva prikazan. Cena koja se plaća Googleu zavisi od konkurencije za određenu reč ili više reči. Ako nekoliko drugih oglašivača licitira za jednu reč, potrebno je da ponudite najbolju cenu da bi baš vaš oglas bio prvi i na vrhu stranice.
Cena po kliku varira od 0,01$ do preko 50$. Primera radi, reči kao što su insurance, mortgages, loans, koštaju čak i do 60$ po jednom kliku.
Evo i deset najskupljih reči na AdWords-u:

  • Insurance
  • Loans
  • Mortgage
  • Attorney
  • Credit
  • Lawyer
  • Donate
  • Degree
  • Hosting
  • Claim

 

Adwords najskuplje reci - blog tekst

Lista iznad govori i o prioritetima savremenog sveta, ali i o zaradama koje se ostvaruju u ovim oblastima poslovanja. Google to odlično zna i formira cenu. Ovi podaci vam mogu i pomoći da isplanirate svoj budžet ukoliko želite da se oprobate u poslovima koji biste reklamirali kroz pomenute ključne reči.

Čime se još Google bavi – preostala 4% od zarade

Google korporacija narasla je do te mere da ima dovoljno resursa za eksperimentisanje, kupovinu manjih firmi, startup-ova, ideja, aplikacija i svega onoga što obećava mogućnost zarade kroz inovativnost u tehnologiji. Evo još četiri većih izvora u kojima prihodi postepeno rastu:

Google Prodavnica

Kako Google pravi novac - Google Play

Polovinom 2014. godine zvanično saopštenje, kratko i jasno, glasilo je:

“Prodaja aplikacija i sadržaja iz naše Prodavnice raste iz godine u godinu”

Prodavnica je imala problema u početku, jer je trebalo parirati Apple App Store-u. Brzi razvoj Androida, njegova popularnost i lak razvoj aplikacija privukao je veliki broj programera koji su se uključili u rad. Širenje Androida na druge uređaje kao što su neki računari i smart televizori u velikoj meri uticalo je na jačanje položaja same Prodavnice.
Google je do 2014. godine isplatio 5 milijardi dolara programerima koji su krerirali aplikacije za Prodavnicu.

Google Apps

Google Apps for Work - Kako Google zaradjuje

Nakon velikog uspeha već poznatih aplikacija kao što je Gmail, Google sada nudi ceo paket veb-alata koji pomaže ljudima da vode svoj posao. Ovaj paket naziva se Google Apps, dok se verzija za poslovne korisnike (enterprise) zove Google Apps for Work i deo za škole i edukaciju Google Apps for Education.

Google tvrdi da ove usluge koristi više od pet miliona poslovnih korisnika od kojih je 60% iz Fortune 500 grupe (500 najvećih korporacija). Na ove brojeve nadovezuje se i uspeh koji je postignut u učionicama.

Google Apps for Education okuplja milione korisnika. Smatra se da najveću zaslugu za ovo preuzimaju Chromebooks i Chrome OS koje je Google pametno rasporedio i počeo da navikava učenike na rad u ovom ekosistemu (32.000 uređaja u Milwaukee Public School, Edmonton Public School, Chicago Public School).

Google Cloud platforma

Kako Google zaradjuje - Google Cloud

Počevši sa Googe App Engine-om, dodavalo se još proizvoda i usluga da bi se dobilo nešto što se sada zove Google Cloud Platform. Ova usluga nudi infrastrukturu, baze podataka, alate i opcije skladištenja podataka za mogućnost građenja korisničkih aplikacija korišćenjem resursa koje čak i Google koristi za svoje poslove. Ova platforma deo je Google for Work inicijative.

U samom početku ova platfrorma nije dobro prihvaćena, ali bez obrzira na to, beleži se porast upotrebe. Treba uzeti u obzir i to da da su konkurentni projekti Amazon AWS i Microsoft Azure. Inovacije kao što su Cloud Debugger, Cloud Trace i Cloud Save, kao i sam rad Googlea doprinose popularnosti i upotrebljivosti.

Procenjuje se da je Google u ovom sektoru zaradio oko 1,6 milijardi dolara.

Google Fiber

Kako Google zaradjuje - Google Fiber

Jedan od najnovijih projekata je fiber-optički širokopojasni internet servis pod nazivom Google Fiber. Započet je u Kanzas Sitiju (engl. Kansas City), zatim je proširen na Austin (Texas) i Provo (Utah). Celu listu gradova možete videti ovde: Google Fiber gradovi.
Internet po brzini od 1000Mbps košta 70$, dok se za uslugu sa televizijom treba izdvojiti ukupno 120$. Procenjuje se da kompanija može zaraditi oko 6 milijardi dolara.

Šta još planira i šta možemo da naučimo od Googla

Kao i svaka uspešna kompanija i Google je u moći da raspolaže sredstvima koji mu omogućavaju da eksperimentiše u novim domenima nauke i tehnologije. Ulaganja u projekte koje smatraju naučno-fantastičnim inovacijama odaju ideju i plan da se obezbedi uspešna budućnost. Google danas ulaže u veštačku inteligenciju koja obuhvata svaku mašinu, pa pored automobila bez vozača na spisku se nalaze i pametni termostati, automatizacija kuća i roboti. Tu treba dodati i lift do svemira, čistu energiju, nove lekove, osiguranje od klimatskih promena, lečenje raka i, verovali ili ne, predviđanje budućnosti na osnovu dostupnih podataka na internetu.

Google, kao i sve najveće i najuspešnije kompanije, koristi prost obrazac do uspeha. Prostu, ali potrebnu stvar kao što je pretraga interneta doveo je do savršenstva i dao ljudima na raspolaganje besplatno. Na taj način obezbedio je najbolju moguću reklamu za sve svoje buduće poslove. Uz pretragu koju svake sekunde gleda veliki deo populacije, Google plasira oglase koje naplaćuje. Radi to na način koji je opisan u tekstu čime oglašivače čini zadovoljnim. Zadovoljni su i vlasnici sajtova koji te oglase prikazuju, jer dobijuju novac za to. Na kraju, zadovoljni su i krajnji korisnici, jer dobijaju upravo ono što su tražili i ne moraju da gledaju oglase koje ne žele.

Šta možemo da naučimo iz svega ovoga? Ako želite da zarađujete od usluga koje ćete ponuditi ljudima, pronađite osnovnu ljudsku potrebu koja je neophodna svakome. Potrudite se da napravite uslugu koja će na najlakši, najbolji i najbrži način pomoći svima tako što će zadovoljiti tu ljudsku potrebu. Nemojte se ustezati da je ljudima ponudite potpuno besplatno ako ćete na taj način reklamirati druge poslove na kojima možete zaraditi. Zapišite negde jednu činjenicu:

Google je na taj način u 2014. godini zaradio 60 milijardi dolara.

PRIJAVITE SE ODMAH ZA NAJNOVIJE TEKSTOVE SA NAŠEG BLOGA!

 

Tags: , , , ,

No comments yet.

Submit Comment