Спам филтери на е-мејл сервисима доста добро функционишу, и директно у спам фолдер шаљу спамерске мејлове, са готово свих сумњивих адреса. Али, деси се некада да неки е-мејл прође све те филтере, стигне у наш inbox, а делује сасвим реалистично. Можда сте изненада добили неку понуду за сарадњу или посао, како да знате да ли је права или је у питању добро прикривен спам, чак превара?
Пре него што било шта одговорите, кључно је да знате да ли је мејл веродостојан. Како би ово открили, кључно је да откријете ко га га шаље. Најчешће се идентитет особе која је повезана са е-мејл адресом са које је послат мејл може открити на два начина, користећи е маил адресу пошиљаоца или његову ИП адресу, како би утврдили потенцијалну локацију пошиљаоца. Уз то, постоје одређени трикови да откријете одакле је стигао е-мејл.
1. Изгуглајте га
Ако сте добили е-мејл у којем на пример пише да сте добили неку награду, изгуглајте ту е-мејл адресу. Ако је “скем” или “фрод” (превара), добре су шансе да негде на интернету већ постоји информација о томе. А ако Google нема никакве лоше информације о пошиљаоцу, можда заиста и није превара у питању.
2. Ситнице које одају прави од лажног мејла
Ако сумњате да ли је е-мејл адреса с које вам је стигао е-мејл лажна или права, ови параметри вам могу помоћи:
- E-мејл адреса која је коришћена не поклапа се са доменом или сајтом организације или институције у име које се наводно шаље
- E-мејл је послат са бесплатне е-мејл адресе
- Ваше име није правилно употребљено – у е-мејл преварама најчешће се користи аутоматско превођење уз помоћ Google translate-а или неког другог сервиса, па је цео е-мејл неправилно граматички и стилски написан, а то се односи и на обраћање.
- E-мејл тражи од вас хитну реакцију (преваранти често рачунају на то да нећете пажљиво прочитати или ћете у журби исхитрено реаговати)
- Ако е-мејл садржи линк и пошиљалац тражи од вас да кликнете на тај линк, то је веома сумњиво. Често ти линкови личе на регуларне сајтове, али нису. И веома често ти кликови служе како би “покупили” ваше податке – корисничка имена, шифре и слично.
- Неки мејлови у себи садрже “пикселе” уз помоћ којих могу да вас прате. Не буквално, већ ваше навике, како би то искористили у сврхе маркетинга. Google Chrome је развио додатак којим можете да пратите оног ко вас прати – Ugly email. Иако има својих недостатака, овај додатак некада може да буде користан, да увидите шта пошиљалац e-мејла хоће од вас.
3. Проверите постоји ли та е-мејл адреса
Веома једноставно можете проверити да ли уопште постоји е-мејл адреса са које вам је стигао е-мејл. Идите на страну за логовање е-мејл сервиса пошиљаоца, и правите се да сте изгубили шифру. Тражиће вам да унесете е-мејл адресу пошиљаоца. Ако та адреса не постоји, бићете обавештени да је нема. Проверите!
4. Користите Rapportive додатак
Нашли сте е-мејл адресу, али вам она не значи ништа? Уз овај додатак за Gmail, ако на ту e-мејл адресу постоје регистровани корисници на друштвеним мрежама,Rapportive ће их пронаћи. Проблем је што су налози на друштвеним мрежама углавном везани за приватне мејлове, па се може десити да остану непрепознате.
5. Користите Facebook за проверу идентитета
Стотине милиона људи користи друштвене мреже, нарочито Facebook. Ако вам неко шаље е-мејл значи да је компјутерски писмен, велика је шанса да има налог на овој популарној друштвеној мрежи. Пронађите ту особу – било преко имена, било преко е-мејл адресе. Онда ћете лакше моћи да проверите ко заправо стоји иза мејла. Али, може се десити да ако претражујете преко е-мејла, не нађете ништа на Facebook-у, нарочито ако је то на пример, пословни мејл. Може да се деси и да нађете FB профил, али морате га мало истражити да би видели да ли је профил прави или лажан.
6. Претражите и друге друштвене мреже
Осим Facebook-а, Twitter, LinkedIn, Instagram су веома популарни и могу се претраживати уз помоћ е-мејл адресе везане за налог на друштвеној мрежи. Ако је у питању Gmail налог, и корисник користи остале Google производе улогован, посао је још лакши.
Постоје и онлине алати, попут Spokeo, или Knowem, који вам могу помоћи у претраживању познатих сајтова – друштвених мрежа, блогова, и то уз помоћ е-мејла, имена или телефона.
7. Откријте порекло ИП адресе е-мејла
Е-мејл садржи и неке занимљиве податке, који вам можда нису видљиви на први поглед. На пример, садржи ИП адресу пошиљаоца. На основу ње можете открити земљу и град из којег се е-мејл шаље. Можда нећете моћи да одредите одакле неко куца, али стећи ћете слику. Ако неко пише да је из Јапана, а видите да је послао е-мејл из Шведске, јасно је да ће вам се “упалити црвена лампица”.
Како да откријете ИП адресу пошиљаоца? Када отворите е-мејл и кликнете на “reply” дугме, кликните на “show original”. Када се header е-мејла отвори, писаће “примљено од” и поред ће стајати ИП адреса пошиљаоца. Копирајте ту ИП адресу у неки од алата за проналазак IPlocation или Youngestsignal.
8. Користите и слике
Ако сте нашли профилну слику на друштвеној мрежи особе за коју верујете да вам је послала мејл ( можда се лажно предстравила), више информација о тој особи можете наћи ако користите претраживач слика (рецимо Google претраживач слика) – најпре уплоадујете слику коју желите, и кликнете на плаво поље за претрагу. Резултат ће вам показати све сајтове, блогове и остале онлајн изворе који су користили ту слику.
Све ове технике могу вам помоћи да разлучите да ли је мејл који сте добили исправан или лажан. Немојте дозволити себи да у време када је најважније ко контолише информације ви у брзини своје личне податке дате некоме ко не би смео да их има, или на било који други начин дозволите да будете жртва е маил преваре. Велики е-мејл сервиси, попут Google и Yahoo-а и сами непрестано развијају нове алате, како би корисницима олакшали да разликују “жито од кукоља”, тј да што прецизније открију лажне од правих е-мејл порука. Погледајте, Google има и споствени алат за анализу header-a поруке, тј. е-мејла.
Када је у питању спам, немојте заборавити и на то да процес може да буде обрнут, да филтери за спам некада и исправне мејлове погрешно протумаче и пошаљу у спам. С времена на време проверите овај фолдер (који се у Gmail-у може подесити да рецимо после 30 дана брише мејлове), можда вам је тамо неки важан мејл који очекујете или права пословна понуда.
0 Comments