Ljudi koji ulaze u freelancerske vode neretko nemaju predstavu kako da zapravo pronađu klijente. Obično u te vode ulaze jer su videli od nekog, ili pak čuli kako je to pravi izbor. Kod nas, malo ljudi ulazi u freelancerske vode iz želje, mnogo je veći broj onih koji to rade iz nužde i činjenice da drugog posla nema. Bilo kako bilo, kada se odlučite na to, ulazite na nepoznat teren. Čak i oni koji imaju neko prethodno radno iskustvo u industriji, često prave grešku kada ulaze u ovo.
Obično je ovo neki sled događaja:
- odluče se da se okušaju u freelance vodama
- naprave lep i moderan web sajt koji govori o onome što rade
- naprave profile na društvenim mrežama i krenu u promociju
- čekaju klijente da sami dođu
I? Pa, uglavnom se ne desi previše. Ako neki klijent i dođe, to je uglavnom usamljeni slučaj. Čak iako ste dobri u tome što radite, često to nije dovoljno da budete primećeni. Bil Bernbah, jedan od očeva modernog advertajzinga davno je rekao – u današnjem svetu dobro ne pobeđuje uvek zlo, a ni zlo ne pobeđuje uvek dobro, ali energični uvek pobeđuju pasivne. Tako i glasne više čuju od onih koji možda više vredi slušati, ali čekaju da ih neko pita. Zato uzmite stvar u svoje ruke!
Jedna od najvažnijih stvari za jednog freelancera i u početku i kasnije je istraživanje. Istraživanje je lepo ime za dosadan posao. Ne mora uvek biti dosadan, ali najčešće jeste. Fizikalija. Pešački posao. Ako ne znate sa čime da počnete evo predloga. Istražite ko su ljudi sličnog profila kao vi i šta su u poslednje vreme radili. Zatim kontaktirajte ljude sa kojima su sarađivali i pitajte ih nekoliko pitanja poput:
- Kako su se odlučili da angažuju baš tog freelancera?
- Kako su ga pronašli?
- Zbog čega su se odlučili da uopšte urade taj posao?
- Zbog čega su se odlučili baš za freelancera a ne neku veliku firmu?
Neće vam odgovoriti svako. Zapravo, mnogo njih vam neće odgovoriti. Nemaju vremena, niti volje. Nemaju ni neki poseban razlog. Ali ako ste uporni, neko će vam odgovoriti. Vremenom ćete imati uvid u dosta povratnih informacija i primetićete, vrlo verovatno, jednu zanimljivu stvar – u mnogim situacijama ono što se vama čini kao bitno i logično, klijentu zapravo nije.
10 strategija za pronalaženje klijenata na početku bavljenja freelance-om
Na samom početku treba vam svega nekoliko klijenata. Pogledajte za početak oko sebe, možda je neko u vašem okruženju treba vaše usluge ili zna nekog kome su potrebne. Obavestite sve o tome, ako dobijete neki posao, imate odličnu bazu, i učite se u okruženju u kome probleme možete lakše rešiti. Kada iscrpite FFF (friends, fools and family), evo predloga kako da nastavite:
1. Pokažite svoje viđenje postojećeg proizvoda:
Ova preporuka se možda najviše odnosi na dizajnere, ali uz malo kreativnosti možete je prilagoditi i svom poslu. Dizajneri ovakve stvari često koriste da pokažu šta umeju, kako razmišljaju, i naravno da bi bili primećeni. Primere možete videti npr ovde, ovde, ovde, i ovde.
2. Pratite berze poslova:
Uvek pratite šta se nudi i traži na berzama poslova, npr. We Work Remotely, Authentic Jobs, Smashing Jobs, Elance, Krop, Guru, Freelancer pa čak i Fiverr. U startu morate pratiti sve, i potruditi se da bidujete što više. Kada to radite, nemojte stavljati sebe u prvi plan već se fokusirajte na klijentov problem. Ako nemate alternativu, prihvatajte i poslove koji su možda ispod cene koju biste želeli. Od nečega se mora početi, a potrebno je vreme da se stekne reputacija.
Napomena: Uveo sam jedno pravilo. Svaki put kada sam zauzet dva meseca unapred, podižem cene. Uradio sam to već nekoliko puta, i uvek se ispostavilo kao pogodak.
Uložite pre slanja ponuda malo dodatnog truda, istražite malo više o klijentu, potrudite se da ponuda bude zaista ono što mu je potrebno. I sa malo truda bićete ispred mnogih, a što se više trudite povećavate sebi šanse.
3. Koristite ljude koje poznajete:
Osim obraćanja neposrednom okruženju, polako krenite da širite krug. Obavestite svoje poznanike, iskoristite društvene mreže i kontaktirajte privatno drugove iz škole, sa studija, i predstavite im šta radite. Da ih dodatno motivišete, uvek možete ponuditi procenat! AdriaHost dodatno motiviše freelancere sa 50% od iznosa za hosting za svakog klijenta kog hostujete kod nas.
4. Pričajte sa freelancerima u vašoj oblasti:
Budite u kontaktu sa kolegama. Vi niste samo konkurencija, vi ste zajednica. Upoznajte ih, pokažite šta umete, napravite neki dogovor da preuzmete po povlašćenjim uslovima preuzmete deo posla koji možda ne mogu da postignu. Budite aktivni u online zajednicama koje okupljaju vaš profil. Posećujte događaje, konferencije, seminare. Budite u kontaktu sa ljudima koje upoznate.
5. Aktivirajte se dodatno u zajednici:
Budite korisni deo zajednice. Pomažite ljudima i promovišite se kroz to. Pronađite gde provode vreme ljudi koje želite da privučete. Svaki pisani trag sa vašim imenom, u nekom trenutku može vam doneti vredan kontakt ili posao. Evo nekoliko zajednica za tri industrije:
- Dizajneri: Designer Chat, Sidebar, Designer News, Reddit Web Design
- Programeri: Hacker News Slack, Hacker News, Reddit Web Dev
- Pisci i kopirajteri: Inbound, Copyblogger forum, Scribophile
6. Pravite zanimljive sadržaje:
Niste fotograf ako imate vrednu opremu već ako se bavite fotografijom. U svakoj industriji postoji način da napravite nešto što bi drugima moglo biti zanimljivo, a možda i korisno, a da na taj način usavršavate svoju veštinu. Svaka kompleksnija stvar kojoj se posvetite idealna je prilika da unapredite ono što znate i naučite nešto novo.
- Napišite ili pokažite nešto što smatrate da bi potencijalni klijenti trebali da znaju o poslu kojim se bavite.
- Ako smatrate da je nešto što vam je klijent tražio pogrešno, pokažite zašto to mislite i šta mislite da je ispravno.
- Podelite sa potencijalnim klijentima male savete iz vaše oblasti koji im mogu pomoći.
- Napišite studije slučaja o poslovima koje ste radili, ili razmišljana o poslovima koje biste voleli da radite.
- Podelite sa klijentima neke resurse, uputstva, vodiče, tutorijale. Preporučite zanimljivo online štivo ili knjigu.
7. Ponudite svoje usluge besplatno:
Kada gradite portfolio, i ovo je opcija. Prosto, nekada je mnogo važnije imati malo više slobode i imati dobar projekat za porfolio nego kratkoročno uzeti novac. Takođe, to je prilika i da se ispromovišete. Recimo, odaberite neku humanitarnu organizaciju, ili nešto slično, i ponudite im svoje usluge. Druga strana treba da bude svesna vaših kvaliteta, i vrednosti koju im dajete. Iako vas ne plaćaju, to ne znači da vaše vreme i rad bezvredni. Ako budu zadovoljni saradnjom, zamolite ih da vas preporuče gde i kome budu imali prilike.
Osim toga, možete vreme usmeriti ka nekom ličnom projektu. To može biti nešto posvećeno nekoj oblasti koja vas zanima osim posla, vaš hobi na primer. Nešto za vašu dušu, ali nešto što ćete raditi kao profesionalac.
8. Napravite neki upotrebljiv proizvod:
Bilo da je ono što pravite besplatno ili plaćeno, može vam doneti potrebnu vidljivost. Za početak, možete napraviti neki jednostavan besplatan proizvod. Ako ste pisac, možete napraviti neki vodič sa savetima za pisce, ako ste dizajner možete napraviti neke besplatne resurse koje bi ljudi koristili u svom daljem radu, a možete podeliti i svoje savete i iskustva npr. kako da neko van priče dobije bolji rezultat u komunikaciji sa dizajnerom i slično. Ljudi će saznati za vas, upamtiti vas, a neki će vas i kontaktirati.
9. Pronađite partnera:
Šta god da radite, vrlo je verovatno da postoji neko komplementarno zanimanje. Pronađite saradnike kojima možete pomoći u delu posla koji je vaša struka, a i vi ćete imati partnere za stvari koje trebaju vašim klijentima a nisu deo vašeg posla. Vremenom gradeći ovakvu mrežu videćete sa kime vam najviše odgovara da radite, a možda i napravite neke stalne aranžmane. Vrlo je teško pronaći kvalitetne i pouzdane saradnike, i ljudi se govoto uvek oslanjaju na preporuke kada je to u pitanju. Budite u prilici da preporučite i budete preporučeni.
10. Napravite listu ljudi i firmi za koje želite da radite:
Uvek je dobro imati lepo definisanu oblast interesovanja – nišu (niche). Kada je pronađete, mnogo je lakše planirati i istraživati. Kada se odlučite za neku oblast, istražite je detaljno. Predstavite se potencijalnim klijentima, pratite šta rade, pokažite im da poznajete njihov rad. Ako vas i ne angažuju, saznaće ko ste. Ako niste sigurni kako da odaberete nišu, postavite sebi oba pitanja:
- Proizvode koje industrije koristite i volite?
- U kojoj industriji angažuju ljude vašeg profila?
- Sa kojim ljudima bi se rado profesionalno družili i bili deo njihove industrije?
Za kraj – uradite svoj domaći. Uvek:
Kada prilazite potencijalnom klijentu, istražite njegov biznis. U oblasti u kojoj ste stručni sigurno postoje razne stvari koje može da unapredi. Nemojte ga učiti njegovom poslu, pokažite mu vaš i koliko ste dobri. Predložite im nešto što će unaprediti njihov položaj, dajte klijentu mali besplatan uzorak vašeg znanja i obrazložite to na način da razume. Ljude oduševi kada im se neko na taj način posveti, kada im da vrednost.
Na primer – ako ste dizajner, dajte konkretan predlog zašto bi nešto trebalo da urade i kako to može da unapredi njihovo poslovanje (npr. skratite proces registracije i pojednostavite formulare, bolje organizujte sadrzaj u zaglavlju sajta i sl), ako ste pisac predložite im izmene u sadržaju koji imaju bazirano na iskustvu kako posetioci koriste slične sajtovi ili predložite šta bi novo od sadržaja mogli napraviti i zašto, ako ste developer – kako mogu ubrzati učitavanje sajta ili ga prilagoditi mobilnim uređajima i sl.
– – – – – –
Kada ste freelancer, vi niste samo ono čime se bavite. Vi ste i vaš PR, i marketing, i prodaja. Vi ste firma u malom. Svaki od tih poslova morate savladati. Da li je ovo mnogo posla? Da. Ali kada počinjete kao freelancer za sve je potrebno vreme, posvećenost i upornost. Svačija priča je različita, ali ono što je možda i jedino što povezuje sve freelancere je istrajnost.
Vrlo dobar clanak, zaista iskren I realan.
Sećam se kada sam počinjao sa upworkom (tadašnji oDesk). Bidovao sam za $1 da odradim nešto samo da dobijem prvih par pozitivnih feedbackova. Sad nikada i ne bidujem, prijavim se samo na poneki invite 😀
Bidovanje u visini $1 je uvek dobro ulaganje kod kreiranja portfolia za buduće poslove. Ukoliko imate neku tajnu uspeha ili trik, slobodno ga podelite sa nama. 🙂
Odlican tekst i saveti. Da mi je neko ovo rekao kad sam pocinjala, bilo bi mi mnogo lakse.
Pozdrav Ivane
Interesantan tekst, interesantna tema. Ono što je još interesantno je da ja tražim copywritera koji zna dobro engleski i matematiku (solidno), pa ako znaš nekog da mi preporučiš. Nek pošalje CV na mail koji sam ostavio u komentaru. Radim na jednom projektu gde treba jedan dobar copywriter, ali ne možeš ga naći nigde, niti neko ima to neko spojeno znanje engleskog i matematike, i naravno oblasti copywritinga…
Pozdrav Dejane, ako čujemo javićemo vam odmah. 🙂 Hvala na čitanju.