Google тренутно не дели са другима план унутрашњег начина функционисања његових алгоритама од којих зависе позиције сајтова на претраживачу. Треба знати да постоји око 200 фактора који имају утицај на рангирање сајтова и највећи део њих обавијен је велом тајне.
Посао оптимизације сајтова за Google временом не постаје лакши јер постоји много SEO митова који се додатно гомилају. Прави подухват је раздвојити митове од реалности и прихватити се правих решења. У данашњем тексту описаћемо неколико SEO експеримената који вам могу помоћи у томе.
Индустрија је то схватила погрешно. Mobilgeddon је велика ствар
Mobilgeddon је незванично име дато Google-овом mobile-friendly-update -у који је ступио на снагу 21.априла 2015.
Ово ажурирање требало је уздигне све мобајл-френдли (енгл. mobile friendly) сајтове док би сви сајтови који нису оптимизовани за мобилне уређаје требало да потону у резултатима претраге. Многи су тврдили да ће ово бити далеко катастрофалније од Google Pinguin и Panda ажурирања.
Месецима пре тога вебмастери су се трудили да што пре прилагоде своје сајтове и доведу их у ред. Највећа паника створена је када су многи видели да њихови сајтови не пролазе Google mobile friendly test.
Шта се догодило 21.априла 2015? Да ли су милиони сајтова потонули у амбис зато што нису оптимизовани за мобилне телефоне?
Ако је за веровати овом извештају , изгледа да се ништа нарочито није десило.
Наравно, врхунац активности у овом погледу био је највећи 22.априла по MozCast-у, али промене у рангирању нису биле би близу очекиваном резултату.
Многи експерти, Search Engine Roundtable poll, потврдили су да су резултати мање-више непромењени.
Да ли је то тачно?
Eric Enge и Stone Temple Consulting тим:
Mobilegeddon студија рангирања
На дан 17.априла (пре Mobilegeddon-а) Stone Temple излази у првих 10 резултата за 15.235 упита претраге. У истој претрази 18.маја (после Mobilegeddon-а) извршен је идентичан упит. Забележена је позиција без обзира да ли су URL-ови означени као мобајл-френдли пред Google-ом или не.
Ево резултата:
Non-mobile friendly веб-странице су изгубиле рангирање драматично. Тачније, приближно 50% свих non-mobile friendly страница пале су у SERP-у(енгл. search engine result pages).
Mobile-friendly странице су добиле на рангирању.
Видимо да подаци које су Eric и његов тима сакупили у њиховом Mobilegeddon тесту очигледно говоре другачије од онога што су видели сви други.
Где су остали погрешили?
Проблем је вероватно у томе што је update алгоритма успорио па се није могло лако препознати да ли је или није дошло до значајних помака. Такође, десио се и quality update који је закомпликовао ефекат Mobilegeddon-а када је рангирање у питању.
Хајде да изведемо три кључне тачке које се тичу Mobilegeddon-а:
- У питању је битна ствар, нећемо га занемаривати, дефинитивно
- Ако се препознајете у “нећемо још увек на мобилну верзију”, шта чекате?
- Ако нисте сигурни да је ваш сајт уопште мобајл-френдли урадите тест прилагођености мобилним уређајима.
Link Echoes: како becklink-ови раде чак и када се уклоне
Link Echoes или Link Ghosts је модел идентификован први пут од стране Martin Panayotov-a и Mike King-a из iPullRank-а.
Идеја је да Google наставља да прати линкове и узима у обзир њихову вредност чак и када су линкови уклоњени.
Ако је ово тачно, да ли сајт чије рангирање напредује након додавања линка наставља да напредује и када је линк уклоњен?
Занимљив експеримент приредио је Moz-ов тим који је у неколико серија тестирао ефекат богатих anchor текст линкова на рангирање у претрази. Међутим, добијени су крајње неочекивани резултати.
Link Echo ефекат
Експеримент је обухватио два сајта, сајт А и сајт Б.
Пре теста сајтови су се рангирали за исту кључну реч:
- сајт А: позиција 31
- сајт Б: позиција 11
Током теста, линкови су додати на 22 странице различитих сајтова који ће водити до сајт А и сајта Б. Оба сајта добијају по 22 линка што је донело бољитак у рангирању:
- сајт А се померио са позиције 31 на позицију 1 (+30 позиција)
- сајт Б се померио са 11.позиције на 5.позицију (+6 позиција)
Укратко, оба веб сајта су побољшала рангирање значајно након додавања линкова. Питање је, шта би се десило када би ти линкови сада били уклоњени?
Одговор: Скоро ништа се не би догодило. Тачније, ево шта се догодило:
- Сајт А је остао на позицији 1.
- Сајт Б је пао за једно место и дошао до позиције 6 (-1).
Изгледа је да је идеја тачна и да експеримент то доказује. Вредност постигнута добрим линковањем наставља да траје чак и када су линкови уклоњени. Може се поставити питање да ли је у питању можда изоловани случај по питању ова два сајта, али ево шта каже Rand Fishkin:
“This effect of these link tests, remaining in place long after the link had been removed, happened in every single link test we ran, of which I counted eight where I feel highly confident that there were no confounding variables, feeling really good that we followed a process kind of just like this. The links pointed, the ranking rose. The links disappeared, the ranking stayed high.”
Преведено:
“Ефекат тестирања линкова, остаје непромењен дуго након што су линкови уклоњени, догађа се са сваким линком који смо тестирали, од којих сам избројао осам где где сам био сигуран по питању тога да се варијабле нису мешале и осећам се веома добро што смо пратили процес као што је овај. Линкови су упућивали, а рангирање је расло. Линкови су нестали, рангирање је остало непромењено.”
Постоји неколико лекција које се могу научити из овога, али извешћемо две кључне тачке:
- Квалитетни линкови злата вреде. Као стабилна инвестиција, becklink-ови ће наставити да вам пружају добар повраћај. Ехо који остаје ће вам пружати бољитак чак и када његов извор нестане.
- Вредност ликова траје неко време, али обратите пажњу и добро се прерачунајте пре него што се баците у стицање линкова јер време утицаја може да буде од неколико месеци па до пар година. Постоје линкови који вам неће донети позитивно рангирање.
Можете се рангирати и са дуплираним садржајима. То функционише чак и када су у питању конкурентне кључне речи
Кренимо са теоријом. Када на интернету постоје два идентична документа, Google ће покупити онај са бољим (вишим) рангирањем и користити га у резултатима претраге. Оно што још ради је да прослеђује све линкове из дупликата према главном документу (онај одабрани).
Зашто то ради?
Уколико не постоји ваљани разлог за постојање два идентична документа, само један вреди да постоји. То значи да ако креирате јединствени ауторски садржај (који привлачи квалитетне линкове и дељења) треба да изађете на врх. Google ће држати вашу верзију тог садржаја индексираном и циљаће све линкове из дупликата према вашем сајту.
Лоша вест (за добре момке) је да ово није увек случај.
Повремено, велики ауторитативни сајтови преотимају мање вебсајтове у резултатима претраге чак и када ти велики сајтови копирају садржај, односно, када они нису оригинални аутори.
Ево шта је Дан Петровић из Dejan SEO тестирао у популарном SERP hijack експерименту:
Користио је четири одвојене веб-странице како би утврдио да ли се садржај може преотети из резултата претраге и копирати на боље рангирану страницу која треба да замени оригинални садржај у SERP-у.
Шта се десило при томе:
- у сва четири теста боље рангирана страница постављена је у вишем рангу у односу на оригиналну
- у три од четири случаја оригинална страница уклоњена је из SERP-а.
Можемо ли да спречимо да садржаји буду преотети?
Не постоји гаранција да се овакав сценарио, где ваши садржаји могу бити преотети и да вас чак потуку у рангирању, не догоди, али Дан је понудио следеће мере:
- додајте rel=“canonical“ ознаку вашим садржајима користећи http:// текст
- линкујте ка вашим страницама на вашем сајту
- додајте Google Authorship markup
- проверите дупликате користећи Copyscape.
Број један није врховна позиција
У овом тесту, Eric Enge и њенов тим у Stone Temple Consulting-у поставили су мерење промене у приказивању Богатих Одговора (енгл. Rich Answers) у резултатима претраге.
Богати одговори су одговори у самој претрази који одговарају на ваш упит чак и без уласка на веб-сајт. Постоји много варијација ових одговора као што је следећи:
Још варијација и одговора које можете добити истражити овде: Google Rich Answers.
Rich Answers студија коју је спровео Stone Temple Consulting
У децембру 2014. године анализирано је 855.243 упита. Од укупног броја мерења приказано је 22.6% богатих одговора.
Касније, у јулу 2015. године, анализиран је исти број упита. Тада је (седам месеци касније) проценат богатих одговора порастао на 31.2%
Stone Temple Consulting је у овој студији мерио тачно 855.243 упита док су поређења ових података из различитог периода веома стриктна и тачна.
Stone Temple су нешто што треба да донесе одређења побољшања у погледу самог прегледа резултата претрага и дефинитивно нешто чему треба да се тежи када је развој и праћење Google машинерије у питању.
Промена прегледа у резултатима претраге
Када су резултати претраге приказани као линкови на страници прилично је јасно да ће власници сајтова урадити све како би доспели до врха. Правило је јасно – што ближе врху то се више кликова може добити.
По овој студији коју је спровео Erez Barak из Optify-а у 2011. години, сајтови који се налазе на врху добијају 37% посто укупног броја кликова.
У 2014. години Eric Petrescu је у свом истраживању показао да сајтови на првом месту генеришу дупло више кликова од сајтова на другом.
Међутим, са развојем “Богатих одговора” све се мења. Сајтови који се у органској претрази налазе на првом месту бивају гурнути доле и долази до пада броја кликова. Колико то има утицај на click-through-rate резултате још увек се не зна и није спроведена ни једна студија нити истраживање.
Како искористити богате одговоре у своју корист?
Богати одговори замишљени су за претраге базиране на питањима. Најбољи пут ка томе може се постићи тако што се се обезбедити одговори. Ево неколико савета:
- Идентификујте просто питање – будите сигурни да је питање тематско. Да то проверите можете користити алат као што је nTopic.
- Обезбедите директан одговор – побрините се да је одговор кратак и јасан и користан како људима тако и претраживачима.
- Нека буде вредно читања – потрудите се око одговора и побрините се да вреди. Скидање са Википедије вас неће далеко одвести.
- Лако за проналажење – нека људима и претраживачима буде лако да пронађу ове одговоре. Искористите друштвене мреже и сајтове пријатеља који ће поделити ваше садржаје.
HTTPS може да оштети рангирање вашег сајта
Google је по питању овога наступио уз дозу претње “Учините ваш сајт сигурним или …”. Та порука се провукла онда када је Google одлучио да HTTPS постане сигнал који је помоћи при рангирању сајтова, писали смо о томе овде: Зашто је Google одлучио да HTTPS постане рангирајући фактор?
Основна идеја изгледа овако:
Сајтови који користе HTTPS су сигурнији. Google жели да људи који користе претрагу буду сигурни када оду на неки сајт који су у претрази добили. Сајтови који користе HTTPS треба да добију боље рангирање.
Проблем лежи у томе што изгледа да сајтови нису добили боље рангирање.
HTTPS студија је пратила рангирање преко 50.000 кључних речи у претрази у 218.000 домена. Рангирање је праћено током времена и посебно се бележило који URL у SERP-у је променио HTTP у HTTPS.
Од 218.000 домена који су праћени само је 630(0,3%) применило овај сертификат. Сајтови који су прешли на HTTPS су мало изгубили на рангирању, а затим и добили таман толико да се врате на почетну вредност. Готово да се ништа није променило.
Линкујте се са другим сајтовима да бисте подигли рангирање
Током времена очврснула је идеја да линковање ка другим сајтовима може да наруши ауторитет сајта. Чак се и Google огласио поводом тога и коначно рекао да та пракса може да буде чак и корисна.
Зашто су SEO стручњаци против outbound линкова?
Сматра се да што је више одлазећих ликова то се рангирање осипа. Хајде видимо да ли је то тачно.
Shai Aharony и Reboot тим спровели су експеримент у ком је обухваћено 10 веб-сајтова са сличном стуктуром домена. Сваки тај сајт садржи текстове од 300 речи који су оптимизовани за реч “phylandocic”.
Претрага на Google-у дала је нула резултата при претраживању ове речи (“phylandocic”).
Да би тестирали ефекат одлазећих линкова, три линка су додата на 5 од 10 сајтова. Та три линка упућивала су на поуздане сајтове:
- Oxford University
- Genome Research Institute
- Cambridge University
Једном када је Google индексирао садржаје, стигли су и резултати:
Ствар постаје потпуно јасна. Побрините се само да сваки пут када напишете неки текст поставите и линкове који воде до сајтова са сличном тематиком и који могу помоћи у даљем ширењу исте приче.
Негативни SEO – Како можете (али нећете и немојте) упропастити рангирање конкуренције
Негативни SEO је могућ и ту не нема додатних питања. 2003. године Гоогле је променио став из “да не постоји нешто што конкуренција може да уради” како би умањила ваше рангирање:
у “не постоји скоро ништа што конкуренција може да уради”…
Ако је Google забринут око мале ствари то у већини случајева значи да та мала ствар уопште није мала. Право питање је да ли може да се уради нешто на тему негативног SEO-а, а на штету конкуренције?
Експерименти негативног SEO-а
Tasty Placement спровео је експеримент где велики број спам линкова упућује на њихову мету Pool-Cleaning-Houston.com. У питању је скоро креирани сајт који се добро рангира за тражене речи “pool cleaning houston” и сличне претраге. Укупно 52 кључе речи праћене су током експеримента.
Link Spam
Tasty Placement купио је велики број линкова по ниској цени, око 45.000 линкова за коментаре, anchor текст “Pool Cleaning Houston” коштали су $15, 7000 double-tiered форум линкова профила са anchor текстом “Pool Cleaning Houston” коштало је $5 и сајдбар блог линкови, око 4000 укупно, са anchor текстом “Pool Cleaning Houston” коштало је $20.
Дакле, све укупно $40.
Шта се десило?
Коментарски линкови нису имали ефекта на рангирање сајта.
Седам дана касније постављени су форумски линкови што је довело до, веровали или не, пораста рангирања са 3. на 2. место у рангирању. То није било очекивано.
Након седам дана постављени су сајдбар линкови на блоговима што је резултирало готово тренутним падом у рангирању. Поред главних кључних речи, још 26 су изгубиле на рангирању у великој мери.
Изгледа је да је прилично лако пољуљати рангирање конкуренције и то за јако малу своту уложеног новца.
Закључак
Део око негативног SEO-а није нешто чиме бисмо требали да се бавимо, али је битно напоменути га да бисмо почели да разумео проблематику и функционисање претраживачке машине. На исти начин вреди поменути и све остале примере наведене у тексту. Ништа није онако како делује на први поглед и како је описано у теорији. Много тога зависи од истраживања, праксе и посматрања конкретних резултата и уколико желите озбиљно да уроните у свет SEO-а добро се припремите.
0 Comments