Савети искусног фриленсера за проналажење клијената

Људи који улазе у фриленсерске воде (енгл. freelance) неретко немају представу како да заправо пронађу клијенте. Обично у те воде улазе јер су видели од неког, или пак чули како је то прави избор. Код нас, мало људи улази у фриленсерске воде из жеље, много је већи број оних који то раде из нужде и чињенице да другог посла нема. Било како било, када се одлучите на то, улазите на непознат терен. Чак и они који имају неко претходно радно искуство у индустрији, често праве грешку када улазе у ово.

фрееланце

Обично је ово неки след догађаја:

  • одлуче се да се окушају у фриленс водама
  • направе леп и модеран веб сајт који говори о ономе што раде
  • направе профиле на друштвеним мрежама и крену у промоцију
  • чекају клијенте да сами дођу

И? Па, углавном се не деси превише. Ако неки клијент и дође, то је углавном усамљени случај. Чак иако сте добри у томе што радите, често то није довољно да будете примећени. Bil Bernbah, један од очева модерног адвертајзинга (енгл. advertising) давно је рекао – у данашњем свету добро не побеђује увек зло, а ни зло не побеђује увек добро, али енергични увек побеђују пасивне. Тако и гласне више чују од оних који можда више вреди слушати, али чекају да их неко пита. Зато узмите ствар у своје руке!

Једна од најважнијих ствари за једног фриленсера и у почетку и касније је истраживање. Истраживање је лепо име за досадан посао. Не мора увек бити досадан, али најчешће јесте. Физикалија. Пешачки посао. Ако не знате са чиме да почнете ево предлога. Истражите ко су људи сличног профила као ви и шта су у последње време радили. Затим контактирајте људе са којима су сарађивали и питајте их неколико питања попут:

  • Како су се одлучили да ангажују баш тог фриленсера?
  • Како су га пронашли?
  • Због чега су се одлучили да уопште ураде тај посао?
  • Због чега су се одлучили баш за фриленсера а не неку велику фирму?

Неће вам одговорити свако. Заправо, много њих вам неће одговорити. Немају времена, нити воље. Немају ни неки посебан разлог. Али ако сте упорни, неко ће вам одговорити. Временом ћете имати увид у доста повратних информација и приметићете, врло вероватно, једну занимљиву ствар – у многим ситуацијама оно што се вама чини као битно и логично, клијенту заправо није.

10 стратегија за проналажење клијената на почетку бављења фриленсом

фрееланцер

На самом почетку треба вам свега неколико клијената. Погледајте за почетак око себе, можда је неко у вашем окружењу треба ваше услуге или зна неког коме су потребне. Обавестите све о томе, ако добијете неки посао, имате одличну базу, и учите се у окружењу у коме проблеме можете лакше решити. Када исцрпите FFF (friends, fools and family), ево предлога како да наставите:

1. Покажите своје виђење постојећег производа:

Ова препорука се можда највише односи на дизајнере, али уз мало креативности можете је прилагодити и свом послу. Дизајнери овакве ствари често користе да покажу шта умеју, како размишљају, и наравно да би били примећени. Примере можете видети нпр овдеовде, и овде.

2. Пратите берзе послова:

Увек пратите шта се нуди и тражи на берзама послова, нпр. We Work RemotelyAuthentic Jobs, Smashing Jobs, ElanceKropGuruFreelancer па чак и Fiverr. У старту морате пратити све, и потрудити се да бидујете што више. Када то радите, немојте стављати себе у први план већ се фокусирајте на клијентов проблем. Ако немате алтернативу, прихватајте и послове који су можда испод цене коју бисте желели. Од нечега се мора почети, а потребно је време да се стекне репутација.

Напомена: Увео сам једно правило. Сваки пут када сам заузет два месеца унапред, подижем цене. Урадио сам то већ неколико пута, и увек се испоставило као погодак.

Уложите пре слања понуда мало додатног труда, истражите мало више о клијенту, потрудите се да понуда буде заиста оно што му је потребно. И са мало труда бићете испред многих, а што се више трудите повећавате себи шансе.

мрезаљуди

3. Користите људе које познајете:

Осим обраћања непосредном окружењу, полако крените да ширите круг. Обавестите своје познанике, искористите друштвене мреже и контактирајте приватно другове из школе, са студија, и представите им шта радите. Да их додатно мотивишете, увек можете понудити проценат! АдриаХост додатно мотивише фриленсере са 50% од износа за хостинг за сваког клијента ког хостујете код нас.

4. Причајте са фриленсерима у вашој области:

Будите у контакту са колегама. Ви нисте само конкуренција, ви сте заједница. Упознајте их, покажите шта умете, направите неки договор да преузмете по повлашћењим условима преузмете део посла који можда не могу да постигну. Будите активни у онлајн заједницама које окупљају ваш профил. Посећујте догађаје, конференције, семинаре. Будите у контакту са људима које упознате.

5. Активирајте се додатно у заједници:

Будите корисни део заједнице. Помажите људима и промовишите се кроз то. Пронађите где проводе време људи које желите да привучете. Сваки писани траг са вашим именом, у неком тренутку може вам донети вредан контакт или посао. Ево неколико заједница за три индустрије:

креативност

6. Правите занимљиве садржаје:

Нисте фотограф ако имате вредну опрему већ ако се бавите фотографијом. У свакој индустрији постоји начин да направите нешто што би другима могло бити занимљиво, а можда и корисно, а да на тај начин усавршавате своју вештину. Свака комплекснија ствар којој се посветите идеална је прилика да унапредите оно што знате и научите нешто ново.

  • Напишите или покажите нешто што сматрате да би потенцијални клијенти требали да знају о послу којим се бавите.
  • Ако сматрате да је нешто што вам је клијент тражио погрешно, покажите зашто то мислите и шта мислите да је исправно.
  • Поделите са потенцијалним клијентима мале савете из ваше области који им могу помоћи.
  • Напишите студије случаја о пословима које сте радили, или размишљана о пословима које бисте волели да радите.
  • Поделите са клијентима неке ресурсе, упутства, водиче, туторијале. Препоручите занимљиво онлине штиво или књигу.

7. Понудите своје услуге бесплатно:

Када градите портфолио, и ово је опција. Просто, некада је много важније имати мало више слободе и имати добар пројекат за порфолио него краткорочно узети новац. Такође, то је прилика и да се испромовишете. Рецимо, одаберите неку хуманитарну организацију, или нешто слично, и понудите им своје услуге. Друга страна треба да буде свесна ваших квалитета, и вредности коју им дајете. Иако вас не плаћају, то не значи да ваше време и рад безвредни. Ако буду задовољни сарадњом, замолите их да вас препоруче где и коме буду имали прилике.

Осим тога, можете време усмерити ка неком личном пројекту. То може бити нешто посвећено некој области која вас занима осим посла, ваш хоби на пример. Нешто за вашу душу, али нешто што ћете радити као професионалац.

производ

8. Направите неки употребљив производ:

Било да је оно што правите бесплатно или плаћено, може вам донети потребну видљивост. За почетак, можете направити неки једноставан бесплатан производ. Ако сте писац, можете направити неки водич са саветима за писце, ако сте дизајнер можете направити неке бесплатне ресурсе које би људи користили у свом даљем раду, а можете поделити и своје савете и искуства нпр. како да неко ван приче добије бољи резултат у комуникацији са дизајнером и слично. Људи ће сазнати за вас, упамтити вас, а неки ће вас и контактирати.

9. Пронађите партнера:

Шта год да радите, врло је вероватно да постоји неко комплементарно занимање. Пронађите сараднике којима можете помоћи у делу посла који је ваша струка, а и ви ћете имати партнере за ствари које требају вашим клијентима а нису део вашег посла. Временом градећи овакву мрежу видећете са киме вам највише одговара да радите, а можда и направите неке сталне аранжмане. Врло је тешко пронаћи квалитетне и поуздане сараднике, и људи се говото увек ослањају на препоруке када је то у питању. Будите у прилици да препоручите и будете препоручени.

10. Направите листу људи и фирми за које желите да радите:

Увек је добро имати лепо дефинисану област интересовања – нишу (енгл. niche). Када је пронађете, много је лакше планирати и истраживати. Када се одлучите за неку област, истражите је детаљно. Представите се потенцијалним клијентима, пратите шта раде, покажите им да познајете њихов рад. Ако вас и не ангажују, сазнаће ко сте. Ако нисте сигурни како да одаберете нишу, поставите себи оба питања:

  • Производе које индустрије користите и волите?
  • У којој индустрији ангажују људе вашег профила?
  • Са којим људима би се радо професионално дружили и били део њихове индустрије?

фрееланцер

За крај – урадите свој домаћи. Увек:

Када прилазите потенцијалном клијенту, истражите његов бизнис. У области у којој сте стручни сигурно постоје разне ствари које може да унапреди. Немојте га учити његовом послу, покажите му ваш и колико сте добри. Предложите им нешто што ће унапредити њихов положај, дајте клијенту мали бесплатан узорак вашег знања и образложите то на начин да разуме. Људе одушеви када им се неко на тај начин посвети, када им да вредност.

На пример – ако сте дизајнер, дајте конкретан предлог зашто би нешто требало да ураде и како то може да унапреди њихово пословање (нпр. скратите процес регистрације и поједноставите формуларе, боље организујте садржај у заглављу сајта и сл), ако сте писац предложите им измене у садржају који имају базирано на искуству како посетиоци користе сличне сајтови или предложите шта би ново од садржаја могли направити и зашто, ако сте програмер – како могу убрзати учитавање сајта или га прилагодити мобилним уређајима и сл.

– – – – – – 

Када сте фриленсер, ви нисте само оно чиме се бавите. Ви сте и ваш ПР, и маркетинг, и продаја. Ви сте фирма у малом. Сваки од тих послова морате савладати. Да ли је ово много посла? Да. Али када почињете као фриленсер за све је потребно време, посвећеност и упорност. Свачија прича је различита, али оно што је можда и једино што повезује све фриленсере је истрајност.

ПРИЈАВИТЕ СЕ ЗА НАЈНОВИЈЕ ТЕКСТОВЕ СА НАШЕГ БЛОГА!

Tags: , ,

Нема коментара.

Пошаљи коментар