Оптимизација Вордпрес сајта уз помоћ додатка
Као што је већ најављено у претходном чланку који сте читали прошле недеље под насловом Вордпрес SEO – Шта када Google роботи дођу , овде се нећете нагледати кодирања нити слушати о програмирању више него што је неопходно да један додатак за Вордпрес обави свој посао. Оптимизација за претраживачке машине обавља се у два “борбена” поља:
- У невидљивом делу сајта – у самом коду од ког је веб место направљено
- У видљивом (читљивом) делу сајта – онај део који је видљив и посетиоцима, не само претраживачким машинама.
Оба ова поља покрива додатак под називом WordPress SEO by Yoast. Да ја сада не бих поново објашњавао теорију коју смо већ прешли у првом делу овог текста, прећи ћу на конкретно упутство за подешавање додатка за SEO у Вордпресу. Упуство ће бити приказано у корацима, сликама и објашњењима. Намењено је почетницима, али и онима старијим којима треба подсетник за основне и неопходне детаље. Видећете да сам назначио делове које сам прескочио. Разлог за то је јер су многа подразумевајућа подешавања сасвим додовљна и за сам почетак можда је чак и боље не пре-подешавати оно што је добро постављено.
Корак 1.
Инсталација додатка WordPress SEO by Yoast
Отворите вашу Вордпрес контролну таблу. У делу Додаци, кликните на опцију Додај нови.
Отвориће се страница за претрагу и инсталацију нових додатака.
У пољу за претрагу, као на слици испод, потребно је да укуцате назив додатка који желите да пронађете, а затим и инсталирате. Пошто ми тражимо управо онај из наслова куцаћемо:
WordPress SEO by Yoast
Одмах затим у решењима претраге добићете резултате. Ако сте укуцали тачно како сам написао, циљани додатак налази се на првом месту (слика испод).
Да инсталирате додатак кликните на дугме Постави сада.
Додатак ће аутоматски бити инсталиран након краћег времена. О успешности инсталације бићете обавештени кроз једноставну форму коју можете видети на слици испод:
Корак 2.
Активирање додатка пре подешавања
Да би додатак који смо инсталирали радио, потребно је да га укључимо. У контролној табли Вордпреса идите на Додаци, затим одаберите Постављени додаци.
Отвориће се страница са свим инсталираним додацима. Међу њима се налази и онај који смо малочас инсталирали. Одмах испод њега налази се опција за укључивање. Кликом на Укључи омогућићете његов рад.
Као показатељ да је успешно укључен приказаће се додатне опције које се својим присуством разликују од оних пре укључивања додатка.
Подешавање и поставке SEO оптимизације
Главни мени Вордпрес контролне табле коју видите, добио је нову ставку под називом SEO. Ако пређете мишем преко ње отвориће се картица са опцијама (слика лево).
Све ове опције су ту да би вам помогле да без пуно муке и уз велику организованост оптимизујете свој сајт. Свака од њих садржи унапред предвиђене и прегледно уређене поставке.
Управо оне омогућавају да вас претраживачи препознају и успешно уврсте у своју будуће претраге.
Корак 1.
Dashboard
Да кренемо редом почев од Yoast WordPress SEO: General Settings странице коју сте отворили кликом на ставку Dashboard. На овој станици постоје следеће поставке:
General:
- Introduction Tour: можете покренути брзи обилазак који ће вам показати како да користите овај прикључак.
- Default Settings: ово дугме можете користити када желите да ресетујете сва подешавања додатка и вратите на почетно стање. Пазите како рукујете са њим!
Tracking:
Ову опцију можете користити по жељи. Она служи да програмери који раде на развијању овог додатка боље разумеју SEO проблеме са којима се ви сусрећете. Сви ваши подаци су сигурни, али ако не желите да неко прати ваше статистике можете је искључити.
Security:
Ако је ова опција искључена то значи да ваши аутори и уредници могу да праве редирекције постова или искључе индексирање. Да ли ћете је укључити или искључити зависи од тога колико верујете вашим ауторима.
Webmaster tool:
Коначно опипљивије подешавање! Овде уносите кодове за верификацију различитих вербмастер алата као што су:
- Google Webmaster Tools
- Bing Webmaster Tools
- Alexa Verification ID
- Yandex Webmaster Tools
Свака од ових ставки има предвиђено поље за уношење кодова и идентификација. Свака ставка је уједно и линк који води до одређеног вебмастер алата. На сваком линку имате подешавања и објашњења како да урадите верификацију и добијете код који ћете унети у предвиђено поље.
Ако сте већ верификовали свој сајт на неки други понуђени начин који можете пронаћи на сајтовима са вебмастер алатима слободно прескочите овај део и кликните на дугме Сачувај измене.
Корак 2.
Titles & Metas
Када сте обаваили све што сте имали у Dashboard-у (и сачували) кликните на Titles & Metas. Овде постоји пет картица и то:
картица 1. Titles & Metas → General
Title settings – Вордпрес иначе аутоматски препознаје када је најбоље да извиши насилну исправку наслова (титлова), али ако знате шта радите можете укључити трајну исправку титлова. Препочио бих вам да оставите искључено.
Title separator – одаберите симбол који ће се приказивати између наслова текста/странице и назива сајта. Ево шта је у понуди:
Следеће опције које видите у картици General као што су Sitewide meta
settings и Clean up the head подразумевано су искључене. Нећете погрешити ако их тако оставите.
картица 2. Titles & Metas → Home
Овде подешавате шаблоне за насловну страницу и њене мета податке.
Title template: то је шаблон који се види у насловној траци вашег интернет прегледача. Подразумевано стоји име сајта(sitename),страница(page),сепаратор(sep),опис сајта(sitedesc). Ако немате ништа против можете и оставити тако.
Meta description template: Немојте мешати овај опис са кратким описом сајта(sitedesc) који стоји у Title template и испод главног наслова сајта. Овај опис се појављује у Google и другим претрагама и описује ваш сајт, његову сврху и циљ.
Meta keywords template: Ово су кључне речи вашег сајта. Водите рачуна да постављате речи које већ имате на сајту. Немојте користити речи за које немате реалну потпору у текстовима или садржајима јер можете добити казну од Google-а. Многи кажу да су кључне речи превазиђене и да се Google не ослања више на овај шаблон јер свакако претражује сајт и сам формира кључне речи. Свакако, ако паметно одаберете нећете погрешити било да упишете нешто или ово поље оставите празним. Погледајте пример на слици испод како изгледа Title template и Meta description template у Google претрази:
Када попуните сва поља, сачувајте подешавања кликом на дугме Сачувај измене.
Картица 3. Titles & Metas → Post Types
Сва поља можете за почетак оставити необележеним. Нећете погрешити са подразумевајућим подешавањима Вордпреса.
Картица 4. Titles & Metas → Taxonimies
Овде такође можете судбину препустити подразумевајућим подешавањима.
Картица 5. Titles & Metas → Other
Оставите подразумевајућа подешавања али не заборавите да временом пратите кретања SEO трендова и полако истражујете сва ова подешавања. Тренутно их прескачете јер су поједине Вордпрес поставке већ довољно прилагођене вебу и претраживачима.
Корак 3.
Social
Овај део не треба превише објашњавати. Једноставно попуните све картице подацима који се односе на налоге друштвених мрежа Facebook, Twitter и Google+. Ове податке поседујете уколико сте администратор тих налога. У сва три случаја чекирајте поље Add Open Graph meta data.
Корак 4.
XML Sitemaps
О овоме смо већ говорили у првом делу овог текста. Да укључите ову опцију само чекирајте предвиђено поље. А ако кликнете на дугме XML Sitemap, бићете одведени директно до локације на којој се налази ваш Sitemap.
User Sitemap
Овде управљате опцијама за Sitemap корисника. Нећете погрешити ако обележите поље Disable all users with zero posts. Поред тога можете потпуно искључити Sitemap за ауторе или само поједине улоге које имају чланови вашег тима.
General Settings
Пингујте Yahoo и Ask.com јер нећете погрешити.
Exclude post types
Из Sitemap-а можете изоставити поједине садржаје, али немојте то урадити са чланцима или страницама, јер управо оне садрже најбитније детаље неопходне за здрав SEO. Међутим attachment можете изоставити.
Exclude taxonimies
Нећете погрешити ако оставите подразумевајућа подешавања која изгледају овако:
Entries per page
Унесите максимални број уноса по Sitemap страници. Подразумевајуће стоји 1000 па то можете и оставити.
Да сва подешавања сачувате кликните на дугме Сачувај измене.
Permalinks
Овај део подешавања за неког ко је почетник не пружа нешто око чега би требало да се брине. Препоручујем вам да овде оставите подразумевајућа подешавања али да у контролној табли Вордпреса погледате у подменију Подешавања → опција Сталне везе (Permalinks). Вордпрес има SEO лошу подразумевајућу поставку за изглед линкова, а ви то можете лако изменити. Да би вам било јасније о чему говорим погледајте изглед два линка која сам навео испод и проценити сами који вам се више допада:
http://vas-sajt.com/?p=123
http://vas-sajt.com/najbolji-hosting-u-srbiji/
Није тешко да схватите који од ова два линка ће се пре допасти претражичким машинама. Вордпрес, на несрећу, користи први пример као подразумевано подешавање. Па ако одете на место које сам већ поменуо, у контролној табли на Подешавања→Сталне везе (ово није у подешавањима додатка који смо инсталирали! Већ саставни део Вордпреса) можете изменити ово:
Овде имате неколико избора где је сваки бољи од првог. Ако ће вам бити лакше, рећи ћу вам да ја користим управо овај означен на слици → Назив чланка.
Делови WordPress SEO by Yoast које ћемо прескочити за сада
Подешавања као што су:
- Internal Links
- RSS
- Import & Export – опције за увоз или извоз подешавања које доносимо са других сличних додатака.
- Bulk Editor – брзи уређивач SEO ставки који нам неће требати ако уредно оптимизујемо сваки чланак.
- Edit files – уређивање robot.txt и .htaccess датотека.
оставићемо за “касније”. Детаљи ове природе су на Вордпрес платформи довољно добро одрађени и препоручљиво је мењати их само ако знате шта радите. Још један од разлога за то је што не треба претеривати у подешавањима, јер лако можете запоставити оно што је битно – саму реч, текст, садржај. Постоје чак мишљења да Google све мање воли савршено постављене сајтове. Чак и ако имате добре намере уз претеривање у оптимизацији, лако можете доћи до стања које се зове Black Hat SEO, а да тога нисте ни свесни. А то није добро као што сам већ поменуо у првом делу текста.
WordPress SEO by Yoast – Уређивање текстова и страница
Ако сте већ писали текстове и странице на свом сајту јасно вам је како то изгледа у Вордпресу. У главном менију за нови чланак идете на Чланци→Додај нови, а за нову страницу идете Стране→Додај нову:
У оба случаја отвара се уређивач текста који за последњих неколико година није претрпео пуно измена иако сам интерфејс јесте. Ево како изгледа:
Имате део у који уписујете наслов. Можете прилагодити и изглед везе – линка. Ту су и алати за уређивање текста. Оно што можда нисте приметили је да се испод главног уређивачког дела у коме пишете своје текстове сада налази и део за оптимизацију садржаја. Тачније, овај део је ту од инсталације додатка о коме смо говорили напред у упутству. Ево како изгледа:
У овом делу за оптимизацију садржаја имате готову форму коју попуњавате за сваки чланак или страницу. Сигуран сам да сада то делује тешко и мислите да је губљење времена, али нисте у праву.
SEO магија – додатак by Yoast на делу
Нисам без потребе узео да пишем баш о овом додатку. Зашто и како, видећете. Па идемо редом. Написали сте чланак. Унели наслов, текст, слике, можда неки видео материјал. Пре него што објавите чланак, одвојите још 5 минута и урадите оптимизацију за претраживачке машине.
Пређите на SEO уређивач испод текста који сам приказао управо малочас. Видећете да у њему постоје четири картице и то:
- General
- Page Analysis
- Advanced
- Social
Све четири нам помажу да што боље припремимо текст пре него што га објавимо и прилагодимо га условима које траже претраживачи. Ево како.
General
Дакле, као што сам рекао већ сте написали текст и оптимизацију покрећемо од те тачке. У првој картици под називом General имамо следеће “помагаче”:
- Snippet Preview – Приказује чланак онако како ће он бити виђен у Google претрази. Овај део само служи за преглед онога што сами пишете и ту ништа директно не преправљате.
- Focus Keyword – Кључна реч нашег текста. Упишите реч(или слоган) који описује ваш текст. Кључна реч мора бити садржана у свим осталим пољима које видите испод.
- SEO Title – Део који се аутоматски повлачи из наслова који сте ви одредили. Мора да садржи кључну реч (Focus Keyword)
- Meta Description – опис чланка који ће се видети у Google претрази. Такође мора да садржи кључну реч (Focus Keyword)
- Meta Keywords – опште кључне речи текста. Више речи које наглашавају о чему је тема текста.
Водите рачуна да вам је кључна реч пронађена у:
- Article Heading (у наслову текста)
- Page Title (у наслову странице, што се повлачи аутоматски ако га имате у наслову текста)
- Page URL (у URL-у станице или чланка)
- Content (у самом садржају текста)
- Meta description (у метаопису)
Уколико није пронађена, добићете обавештење које указује на грешку. Иначе, ту је посао лак. Ако пишете о Заради на интернету, то ћете свакако имату у наслову текста, а то значи да ћете аутоматски имати исте речи и у URL-у странице. Исте речи поменућете и у тексту, и исте додајте у поље Meta description у SEO уређивачу и са картицом General сте завишили. Ево како изгледа добро постављена прва картица:
Обратите пажњу на зелена обавештења која говоре колико пута се кључна реч садржи у наведеним ставкама, уколико се не буде садржала, ту ће стајати црвено обавештење све док не исправите грешку. Ево и примера лоше постављене оптимизације:
О чему се ради у овом лошем примеру: Наслов текста је WP SEO by Yoast(видите на слицу у Snippet Preview) али кључна реч не садржи ни једну од речи из наслова, то аутоматски повлачи да се кључна реч не налази ни у линку текста(на слицу у Snippet Preview, мала зелена слова), нема је ни у наслову странице, као ни у садржају текста, али ни у мета опису.
Како поправити: Пишите јасне текстове. Ако ће се текст односити на закуп хостинга и домена, најбоље је да и наслов буде Закуп хостинга и домена. Јер о томе ћете и писати (јасно) и то ћете касније унети у Meta Description. Пошто вам се у наслову помињу речи о којима и пишете, исте ћете унети у Meta Description у пољу SEO уређивача. Проблем решен.
Page Analysis
У овој картици можете видети сва обавештења која се тичу корака које сте предузели у картици General. Поред пише и савет који ће вам помоћи око исправки. Упамтите, зелено је добро, црвено није. Постоје и нијансе између зелене и црвене.
Advanced
Ову картицу слободно прескочите, као што сте то урадили и са сличним подешавањима у оштим поставкама WP SEO додатка. Подразумевајућа подешавања су савим довољна.
Social
Ако користите друштвене мреже, Facebook и Twitter, у сврхе рекламирања свог сајта овај део ће вам помоћи. Овде уносите наслов и опис који ће се појавити на друштвеним мрежама онда када се ваш текст тамо буде делио. Овде уносите и слику која описује ваш текст и по коме он треба да буде препознат.
Уколико имате аутоматско дељење преко сервиса који то раде уместо вас, обавезно унесите описе и слику пре објаве чланка јер ће у супротном бити одабрани насумично што уме да буде по мало штуро.
Ако имате зелена светла у картици General и Page Analysis, попунили сте описе са сликом за друштвене мреже, можете слободно објавити свој чланак или страницу.
Закључак
Мени су сва ова подешавања у почетку била још једна кап у пуној чаши препорука за истраживање оптимизације сајта. Данас већ и сам истражујем сваку ставку (а има их доста) подешавања и тражим начин да унапредим целокупну поставку. Није лако урадити ово што вам на први поглед изгледа лако, али управо нам овај додатак олакшава посао у највећој мери. Нису баш случајно SEO стручњаци папрено скупи. Ви можете проћи и јефтино, само треба времена и учења. Искористите ово упутство за почетак, пратите трендове и измене у SEO-у. Сајт је посао који доноси зараду, а Google вам може бити најбољи пријатељ на вебу уколико говорите истим језиком.
0 Comments