Како да паметно изаберете одличан домен

Ако излог није добар, неће нико завирити ни у радњу – парафраза познате народне пословице може сасвим сигурно да се примени и на домен за ваш сајт. Немојте да вас лажу да назив домена није важан. Иако свакако није једини ни најважнији фактор у развоју вашег бизниса (било да је у питању офлајн или онлајн посао, велика компанија или лични блог), име домена је вероватно први сусрет вашег читаоца, клијента, купца са вашим сајтом или брендом. И важно је да буде добар. Најбољи што може бити.

Без обзира који метод одабира домена користите, важно је да он буде „лепљив за уши“ да га људи памте, да их одмах асоцира на оно чиме се ви бавите и да је лако читљив. Идеално би било да бирате домен док је ваша идеја о фирми, послу, блогу, стартап пројекту тек у повоју, како би могли да планирате комплетно брендирање и да име које буде одабрано за домен буде усклађено са осталим брендирањем (јер данас је све мања шанса да ћете пронаћи слободан домен за реч која вам је потребна).

Када бирате домен, није лоше да размислите и о пратећим налозима на друштвеним мрежама – мени се пре неколико година десила типична почетничка грешка – регистровала сам домен maminsvet.net, направила сајт, а тек онда схватила да један велики произвођач пелена има FB страну идентичног имена као мој сајт! Дошли су пре мене, заузели име и ја ту више ништа нисам могла да урадим.

Добро одабран домен може да вам помогне у развоју бренда. Ако би грубо поделили ваше опције, домен може бити ваше име, име ваше компаније, име неког производа или пројекта, или име везано за „нишу“ којом се бавите.

Савети за избор домена

Без обзира на методу за коју се одлучите, ови савети ће вам помоћи да паметно изаберете одличан домен за ваш сајт:

  • Нек буде лак за памћење. Кратко име које се лако памти, помоћи ће да људи лакше запамте, пренесу и кажу другима за постојање сајта. У многим истраживањима ово се наводи као важан део директног саобраћаја на сајту – када људи директно укуцају име вашег сајта, а не долазе на њега преко претраживача или друштвених мрежа.
  • Нека буде лак за писање. Власницима Fiverr-a дојадио је више што људи погрешно куцају име сајта, па су купили и Fiver домен 🙂
  • Нека име домена буде кратко. Или што краће. Иако је минимум три слова (негде чак и два), упућени кажу да је најбоје да домен буде дуг између пет и 15 слова. Ако се оно што сте одабрали не уклапа у те оквире или домен није слободан, онда посложите онако како може, трудећи се да „потрошите“ што мање слова. Али имајте на уму да је довољно кратак назив некада „јачи“ аргумент од бренда или добре кључне речи.
  • Бежите од сличности са конкуренцијом. Без обзира да ли је конкуренција јача од вас или не, ни вама ни њима не одговара да вас помешају. С друге стране, људи некада „мазну“ сјајне домене пре других, стављајући „шапу“ на читаву једну нишу – на пример pekar.rs, zdravlje.rs и слично.
  • Избегавајте цртице. Ако је име које сте планирали да региструјете заузето, неко ће прибећи цртицама, па уместо на пример majice.rs или prodajamajica.rs узети prodaja-majica.rs. Поиграјте се речима, па је можда боље да региструјете ако је слободно kupimajicu.rs, uzmimajicu.me, majicezasve.rs, него домен са цртом.
  • Избегавајте брендирана имена. То је као да завлачите руку у туђу теглу са медом. На пример, блогер Милош Петровић је имао проблем због домена FacebookSrbija.rs и на крају га је морао преименовати да не би нарушио име бренда компаније Facebook.
  • Кључне речи су важне, али не и пресудне. Добро је да домен садржи кључну реч, али то није увек изводљиво. Многи као сасвим добру алтернативу SEO (search engine optimization) предлажу HEO (human eye optimization). Домени су за људе, не за машине, гледајте да домен буде лак, лако памтљив, што краћи, лак за куцање, без „тешких“ знакова. Ако ту можете да угурате кључну реч, одлично, ако не, ником ништа.
  • Користите алате за претрагу кључних речи.  На интернету постоји велики број бесплатних алата за проверу квалитета кључних речи приликом бирања домена, па је препоручљиво да обавезно испробате бар неке од њих: већина проналази различите вама погодне комбинације кључних речи важних за ваш сајт, тј. домен, а има и неких које чак измишљају лепа, звучна имена, од којих можете да градите свој бренд.

Стручњаци који се баве хостингом и доменима препоручују пре коначне куповине такозвану радио проверу домена – све је о.к. са именом домена ако су мале шансе да погрешно чујете или откуцате име домена након што га чујете на радију.

Коју екстензију да одаберем?

 За добар домен није неважно коју екстензију он садржи на крају имена. Некада само екстензија прави разлику између “обичних” домена вредних 10 долара и оних домена вредних као злато, од 70.000 долара.  Top level домени (TDL) су свакако најбољи избор, али је ту све чешће тешко наћи домен који није заузет (на оне од једне кратке речи можете да заборавите слободно).

На глобалном нивоу .com домен је неприкосновен, и иако се он препоручује за пројекте који су намењени пре свега глобаном тржишту, доста сајтова са нашег говорног подручја има регистрован .com домен. Уз њега, чиме год се бавили на овим просторима наш .rs домен је неопходан. Осим rs код нас можете узети и мање атрактивне .in.rs (за физичка лица) и .co.rs (за правна лица), а за едукативне установе ту је .edu.rs.Коју екстензију за домен одабрати

Јако је занимљиво користити маркетиншки потенцијал екстензија домена које имају неке земље попут Црне Горе (me), и Шведске (se). Они су на нашем језику могу сјајно искористити – povedi.me, procitaj.me, pokreni.se, digitalizuj.me су само неки од примера сјајне употребе екстензија у духу нашег језика. Али, некада „јако“ име домена може да надомести екстензију и да се веома добро избрендира. Пример за то је сајт putovanja.info.

Савети за избор домена Осигурајте се

  • Купите паралелно неколико најчешћих (и за ваш посао најважнијих домена). Када купујете домен, пожељно је да се осигурате тако што ћете закупити и друге најчешће екстензије – на пример ако купујете .com, узмите и .net, и/или rs. Већ смо писали како да извршите паркирање домена у cPanel. Ово је обавезно за велике брендове и фирме, институције и слично како се не би десило да неко други узме тај домен и направи вам силне проблеме. Нешто слично је искусила позната домаћа блогерка Тања Веховац, са својим блогом mooshema.com, која је ушла у сукоб са произвођачем мушема. Њихов сукоб се одвијао и око права на име FB стране.
  • Пазите се игре речи. Ако је скопљен од више речи домен може да звучи како не треба или да асоцира на нешто сасвим друго. На пример, власници домена www.whorepresents.comwww.expertsexchange.com www.powergenitalia.com  сасвим сигурно нису имали на уму фразе које се могу ишчитати из имена домена.
  • Закупите домен на више година. Ако сте кренули у било какву иоле озбиљну пословну причу, домен ће вам сасвим сигурно требати у наредним годинама. Закупом за више година одједном, вероватно ћете платити мање, али и избећи могућност да заборавите на обнову домена. Видели смо много примера како и „велике“ фирме буду офлајн неки период јер су – заборавили да продуже домен. То се десило Hotmail-у пре неколико година, а код нас недавно компанији AirSerbia.
  • Лично домен брендирање није увек најбољи избор. Ако сте Кока кола, или Памперс, или Хонда, онда је бренд домен логичан избор. А ако правите лични блог? Доста особа која је на неки начин професионално повезана са интернетом за своје сајтове и блогове узима imeprezime.com, или ime.com, или чак nick.com. Иако овакав избор домена утиче на препознатјивост и брендирање блога/сајта/производа, некада зна и да буде ћорсокак. Kris Brogan је једном навео да се каје што није свој сајт назвао некако другачије, па макар и „невероватни мајмун“ јер би тако имао шансу да га веома добро прода. Овако, коме треба сајт са личним именом? Чињеница је да ваш сајт увек може да израсте у нешто веома велико и важно, а ако га назовете личним именом и тако брендирате, тиме минимизујете шансе да га једном продате.
ПРИЈАВИТЕ СЕ ЗА НАЈНОВИЈЕ ТЕКСТОВЕ СА НАШЕГ БЛОГА!

Tags: , ,

Нема коментара.

Пошаљи коментар