Израда сајта се не ради тако често и због тога је потребно да добро обратите пажњу најпре на оно што ви желите да представите на сајту, а затим и на сам начин израде. Ево неколико савета који ће вам помоћи да се припремите када ви правите сајт или то неко ради за вас.
Испланирајте буџет на почетку
Цена за комплетну израду сајта обично урачунава хостинг за сајт (простор на интернету), домен (адреса сајта), професионални дизајн и радне часове програмера и изађе око 500-800 евра, па гледајте да ваш буџет припремите на то. Ево малог прорачуна, наше одељење за израду сајтова испоручује наш највећи хостинг пакет и он кошта 139 евра за 1 годину, на то додајте регистрацију домена око 20 евра. Ту је и професионална Вордпресова тема која кошта око 50-100 евра (има скупљих и јефтинијих), и око три радна дана за израду сајта и убацивање садржаја на сајт, погледајте овде за израду сајта. Ако сами правите сајт, неће вас коштати програмер, али рачунајте ове друге трошкове које смо навели.
Одаберите добар хостинг за сајт
Ово је основно јер много тога зависи од хостинга на којем треба да се налази ваш будући сајт. Уколико сами бирате хостинг за свој сајт, потребно је да знате шта вам је потребно. На пример, за блогове, презентационе сајтове и мање интернет продавнице можете да почнете са дељеним хостингом – погледајте дељени хостинг овде. За озбиљније пројекте, интернет продавнице које имају на хиљаде производа и сајтове који захтевају посебна софтверска окружења, планирајте VPS или Dedicated сервер – погледајте овде сервере. Уколико неко други бира хостинг за вас, на пример агенција која прави ваш сајт, можете се евентуално распитати где планирају да поставе ваш сајт и шта знају о том хостинг провајдеру.
Где регистровати домен за нови сајт?
Препорука је да и хостинг и домен узмете код истог провајдера. Сви провајдери обично имају обе услуге, а вама ће бити лакше да вам све буде код исте фирме јер ћете тако лакше водити рачуна о плаћањима за обнову ових услуга. У супротном, ако вам је хостинг код једног а домен код другог провајдера, може се десити да заборавите да обновите једну од услуга, сајт ће престати са радом све док се утврдите где сте погрешили. Ако неко прави сајт за вас, можете напоменути да ће вам због будућих обнова бити лакше да обе услуге буду код истог провајдера. Понуду наших домена можете видети на страни Регистрација домена.
Региструјте услуге на ваше или име ваше фирме
Ово је битно ако неко други прави сајт за вас, наручује и региструје услуге за ваш сајт. Имајте у виду да се домен ( а према томе и сајт ) води на лице чији подаци стоје на домену. У случају да се после пар година сарадња са вашим програмером раскине, биће вам пријатно да знате да су хостинг и домен у вашем власништву. Дакле, треба само да проверите и договорите да се све услуге региструју на вашем или имену ваше фирме ако сте правно лице. Уколико сами правите сајт, не морате да бринете.
Одаберите CMS који вам одговара за одржавање
Вордпрес, Joomla, Drupal или неки други, сваки CMS има свој начин рада и потребно је да буде одржаван редовно. Пажљиво одаберите CMS (енгл. content management system) јер будућност вашег сајта може да зависи од тога. Ми увек препоручујемо Вордпрес зато што је доста подржан и има велику заједницу која ради на његовом унапређењу, лако се одржава и флексибилан је ако знате шта радите. Додатно, за Вордпрес није потребно да будете програмер да бисте га одржавали, па једном када вам неко направи сајт можете и сами да уносите нове садржаје, радите ажирирање и администрацију. Распитајте се о предностима различитих плафторми и тако донесите одлуку. О самом Вордпресу и одржавању погледајте више у Вордпрес за почетнике.
Припремите материјал на време, текстове и слике, видео снимке
Било да сами правите свој сајт или то неко ради за вас, потребно је да имате текстове и слике, садржаје који ће бити постављени на вашем новом сајту. Добро је да имате и видео снимке, ако то има смисла за оно што желите да покажете на интернету. У зависности од договора са вашим програмером или агенцијом која прави сајт, пробијање рокова због вашег кашњења са доставом материјала може и да повећа цену израде сајта, па обратите пажњу на договор и на време припремите материјал. Уколико на вашем сајту не презентујете одређене производе, може вам послужити и бесплатан материјал са интернета, погледајте овде Бесплатне слике, видео и музика за ваш нови сајт, дизајн или блог.
Потребно је да сајт буде пријављен и оптимизован за Google
Приликом израде сајта, потребно је пријавити сајт на Google Search Console како би Google полако почео да идексира нови сајт. Међутим, то није довољно. Садржаје који су постављени на сајт Google треба да види исправно и на начин који овом претраживачу највише одговара. Генерално, потребно је да не постоји никаква сметња која ће ометати Google да дође и учита све што имате на сајту. Ако сами правите сајт, погледајте Једноставан SEO водич за почетнике и SEO – оптимизација текста, слика и веза у постовима. Уколико неко други прави сајт за вас, проверите да ли ова услуга улази у цену и ако не улази шта је потребно да би ваш сајт од почетка могао да се позиционира боље на Google.
Сајт треба да се лепо приказује на телефонима и таблетима такође
Више од 60% претрага и куповина преко интернета дешава се на мобилним телефонима и таблетима. Овај података је довољан да бисте одмах на почетку омогућили својим потенцијалним клијентима да вас пронађу чак и када су у покрету. Потребно је да сајт буде прилагођен различитим величина екрана и да то ради аутоматски у зависности на ком уређају је отворен. Ако користите Вордпрес за израду новог сајта, можете рачунати на ћете лако пронаћи тему која је већ прилагођена. Ако неко ради сајт за вас, потребно је да ово буде један од главних ваших захтева. У случају да сами правите сајт, погледајте и Како да оптимизујете Вордпрес сајт да се лепо приказује на мобилним и таблет уређајима?
Обавезан је SSL сертификат
Ово је битно због два разлога. Први је то што SSL помаже да информације на вашем сајту буду енкриптоване чиме штитите ваше клијенте. Други је то што Google даје бољу шансу за позиционирање сајтовима који имају SSL сертификат. Погледајте чланак Зашто је Google одлучио да HTTPS постане рангирајући фактор. Постоји неколико решења за SSL сертификат, а код нас добијате основно SSL решење бесплатно уз израду сајта или уз хостинг. Погледајте овде за бесплатан сертификат. Постоје и друга SSL решења па погледајте и о плаћеним SSL сертификатима.
UX – user experience је важан
UX није сложена наука. Немојте правити компликоване сајтове. Делић секунде дели посетиоца од тога да ли ће постати ваш клијент или одлази да тражи даље. Потребно је да свако може да се снађе на вашем сајту. Имајте у виду да је ваш потенцијални клијент већ куцао на Google нешто да би вас нашао, немојте га терати да поново куца нешто на вашем сајту да би дошао до онага што му треба. Ако имате велику понуду коју није лако приказати смислите начин да то лепо презентујете или да контакт форма и број телефона (обавезно позив на клик) буду увек лако доступни. Ако неко прави сајт за вас, нагласите му то. Једном када направите сајт и ако будете желели да истражите како се посетиоци сналазе на њему, погледајте 20 алата за UX дизајнере, њихове тимове и клијенте.
Потребно вам је добро решење за праћење посета
Ако имате сајт за фирму, уложили сте новац најпре у сам сајт а затим у одржавање, а ту је и рекламирање, сасвим је у реду да желите да видите и измерите резултате. Google Аналитика је бесплатно и добро решење са којим можете да пратите шта се дешава на вашем сајту када су посете у питању, одакле долазе људи и што је најбитније одакле одлазе са вашег сајта. Ако сами правите сајт, имајте у виду да је потребно да отворите налог на Google Аналитици и повежете је са сајтом. Ако неко други прави сајт за вас, нагласите да желите да користите Google Аналитику и да је потребно повезати је са сајтом.
Након израде сајта треба вам одржавање и убацивање нових садржаја
Једном када завршите сајт, потребно је редовно техничко одржавање да би сајт испратио веб-стандарде и новитете који долазе кроз update. Ако то не будете радили, сајт постаје рањив у случају хакерских напада. Агенције које праве сајтове обично у својој понуди имају и одржавање сајта као додатну услугу. Цена за овакве услуге обично зависи од тога шта ће бити обухваћено одржавањем и колико ће се радних часова трошити на то. Поред тога требаће вам и убацивање нових садржаја да бисте вашу причу држали ажурном. Нико не воли запуштене сајтове, а све ново што додате помаже и вашим клијентима и Google претрази да боље разумеју шта се дешава на вашем сајту.
За крај, рекламирањем до нових клијената
На самом почетку, када сајт почне да ради, потребно је да уложите и у рекламирање како бисте покренули причу. Људи тада још увек не знају ништа о вама и не знају шта нудите јер једноставно нису чули за вас. Имате неколико решења, а најчешће се користе Facebook рекламе и Google Ads. Facebook је добар ако желите да презентујете нешто тако да то види што више људи, на пример ако желите да дате до знања да постојите. Google Ads је добар јер лако можете да прикажете ваш сајт на првом месту на Google претрази онда када неко тражи баш оно што ви нудите на сајту. Озбиљније агенције које се баве израдом сајта често у понуди имају и ове услуге, па ако вам они праве сајт и раде рекламирање, све заједно можете да добијате са попустом.
0 Comments